Kysymyksiä soinnuista ja sormituksista

Keskustelua kitaroista

Valvojat: scepa, selmu

Kysymyksiä soinnuista ja sormituksista

ViestiKirjoittaja adamjohnson » 16 Maalis 2018, 13:41

Muutama viime aikoina mieleen tullut kysymys näin yleisesti kitaran soittamisesta:
lisää: chung cư 17 phạm hùng
1) Oletetaan, että minulla on G5-sointuun sormitus 3x0033. Kuinka tuo tulisi "oikeaoppisesti" soittaa? Jos se pitää soittaa sointuna niin A-kielen skippaaminen on vaikeaa, mutta toisaalta sen demppaaminen on välttämätöntä. Kehittelin itselleni sopivan tuntuisen tavan, jossa painan peukalolla ala-E-kielen ja samalla peukalon kärjellä demppaan A-kielen, mikä soi kyllä kauniisti mutta siitä siirtyminen eteenpäin on vaikeaa kun sormet ovat "kiertyneet" kaulan ympärille. Kaverini taasen neuvoi soittamaan A-kieleltä D:n viitosnauhalta (siis 350033) mutta nakkisormet kun on, niin sellainen akrobatia ei kyllä onnistu. Vai soitanko suosiolla vaan esimerkiksi neljä ylintä kieltä?

2) Kuinka tehdään palm mute korkeille kielille, siis esimerkiksi GBe-kielille? Mielessä on siis tilanne, jossa vaikkapa komppaa rankalla säröllä punk-tyyliin C-duurisointua vitoskielen barrena, mutta yläkielten soundi menee jotenkin mössöksi. Kättäkään ei oikein voi siirtää alemmas, kun tulevat volapotikat sun muut vastaan. Vai pitäisikö suosiolla soittaa jotain C-duurin käännöstä esimerkiksi ADG-kieliltä ja jättää korkeat kielet tiluttajille?
lisää: chung cư golden park phạm văn bạch
3) Yleisesti tabeista soitettaessa: Onko olemassa jotain "virallista" tapaa sormitusten rakentamiseen, vai pitäisikö vaan mennä fiiliksen pohjalta? Yleisohjeena varmaankin mitä vähemmän liikettä, sitä parempi, on hyvä?

4) Ihan oikeassa bändisoitossa, kuinka paljon barre-ja avosointuja ihan oikeasti käytetään? Kun katselee bändien soittoa, niin aika usein siellä näyttää tapahtuvan jotain ihan muuta ja nuo "perinteiset" soinnut jätetään sitten suosiolla leirinuotiokitaristeille. Jos ne ovat jo jotenkuten hallussa niin sähkökitaralla kuin akustisellakin, niin kannattaako mieluummin keskittyä saamaan käännökset ulos selkärangasta kuin treenata nopeita barresointujen vaihdoksia tms., jos siis toiveena on rämpyttelyn lisäksi soittaa joskus ihan oikeaa (hevi/alternative-)rokkia?
lisää: chung cư iris garden
5) Kannattaako jotain fingerpicking-kohtaa/melodiaa soittaessa (vaikkapa Simon & Garfunkelin Sounds of Silencen kuuluisa alku tai Tubular Bellsin intro) yrittää löytää sellaiset sormitukset, että oikeaa kättä ei tarvitse liikuttaa ollenkaan, vai kannattaako yrittää jotenkin "poimia" niitä nuotteja sieltä, vaikka käsi joutuisikin tanssimaan siellä vähän? Jotkut biisit vaativat ihan luonnottomia asentoja, joista on hankalaa siirtyä seuraavaan asemaan/sointuun/mihin ikinä. Vai onko tämä makuasia?
adamjohnson
 
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Heinä 2016, 11:22

Paluu Kitarat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa