Kuinka Harley Bentonista saadaan toimiva

Keskustelua kitaroista

Valvojat: scepa, selmu

alanwaston
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Joulu 2016, 12:37

Kuinka Harley Bentonista saadaan toimiva

Viesti Kirjoittaja alanwaston » 23 Helmi 2017, 07:41

Jonkin aikaa tätä palstaa seuranneena olen kiinnittänyt huomiota, miten palstalla yleisesti dissataan Thomannin Harley Benton -merkkiä. Itse olen soittanut Harlikalla vuosikausia, ja olen ihan tyytyväinen.

Ensimmäisenä todettakoon, että HB on halpismerkki. Eli HB:t tehdään samoissa kitaratehtaissa kuin vähän kalliimmatkin brändit, mutta ne tehdään ylijäämäpuusta ja -osista. Eli brändikitaran ostaminen merkitsee sitä, että laatu on suunnilleen tasaista, kun taas halpiksen ostaminen merkitsee sitä, että laadunvalvonnasta on tingitty. Hyvällä tuurilla soitin on täsmälleen yhtä hyvä kuin kalliimmat brändikitarat, mutta huonolla tuurilla saat käsiisi susikappaleen. HB:n ostaminen merkitsee, että otat tietoisen riskin, mutta voit voittaakin siinä uhkapelissä.

Nyrkkisääntö on, että älä ikinä osta sitä kaikkein halvinta. Ne ovat todennäköisesti sutta ja sekundaa. Investoi parikymppiä enemmän, niin saat todennäköisesti paremman kepin. Mutta jokaiseen HB:hen pätevät seuraavat ohjeet:

1) Vaihda kielet. HB:n omat kielet ovat täyttä roskaa. Ne eivät pidä virettä, soivat miten sattuvat ja pelkkä kieltenvaihto jo auttaa usein kummasti. HB:n tyyppivika on se, etteivät ne useinkaan pidä virettä. Tämä merkitsee yleensä sitä, että satula on liian tiukka. Vaihda yhdeksikön kielet äläkä soita heavy-plektralla. Ohuemmilla kielillä myös barré-soinnut on helppoja soittaa eikä tule sitä "dud"-ääntä kun yrittää ottaa etusormibarrén.

2) Tarkista nauhasärö. Soita jokaista kieltä jokaisella nauhalla erikseen. Nauhasärö merkitsee sitä, että kieli on seuraavalla nauhalla liian matalalla eikä pääse värähtelemään vapaasti. Tähän auttaa actionin säätö: säädä tallaa korkeammalle. Jos nauhasäröä esiintyy kaulan virityskoneiston puoleisessa päässä, tilanne on ongelmallisempi. Tällöin kaularautaa pitää säätää. Nauhasärö saadaan pois virityskoneiston puoleisesta päästä löysäämällä kaulaa = kiertämällä kaularaudan säätömutteria vasemmalle. Varovasti! Maksimissaan kuudesosakierros kerrallaan, ja anna kaulan asettua ainakin puoli tuntia ennen uutta säätöä.

3) Hio nauhat. Käytä hiomiseen 1500 hiekkapaperia (saa Motonetista) ja tee se hyvin varovasti, veto kerrallaan. Nauhojen hiominen auttaa myös nauhasäröön.

4) Säädä talla. Sekä action että intonaatio voivat olla mitä sattuvat. Action merkitsee kielten fyysistä korkeutta otelaudasta - mitä alempi, sitä helpompi kitaralla on soittaa. Stratocaster-mallisissa kitaroissa action säädetään pienistä heksaruuveista tallapaloissa, kun taas Les Paul- ja SG-tyyppisissä se säädetään tallan peukaloruuveilla. Intonaatio puolestaan merkitsee sitä, että kieli soittaa saman sävelen sekä otelaudan ala- että yläpäästä, oktaavin välein. Intonaatio tarkistetaan 12. nauhalta (täysi oktaavi) ja sitä säädetään tallapaloista. Telecaster-tyyppisissä kitaroissa kahden kielen intonaatio säädetään kerralla.

Tämän pitäisi auttaa itse mekaaniseen sointiin. Sensijaan elektroniikka on toinen juttu. Harley Bentonien mikrofonien laatu vaihtelee rajusti, ja usein kannattaa ostaa humbuckereilla varustettu kitara (Les Paul- tai SG-mallinen), sillä ne eivät hurise. Yksikelaiset mikrofonit voivat olla niin herkkiä, että ne poimivat vahvistimen muuntajasta verkkovirran 50 Hz hurinan, tai sitten niin damiaisia, että niiden signaali on liian heikko kunnon yliohjausta varten.

Hurinaa voi estää tarkistamalla mikkien tinaukset ja sulkemalla mikrofonit Faradayn häkkiin. Se merkitsee mikrofonien kolojen vuoraamista alumiini- tai lyijyfoliolla. Autotarvikeliikkeistä saa metalliteippiä, mikä käy tarkoitukseen.

Jos haluat tuunata kitaraa, vaihda mikit. Usein kannattaa ostaa koko pleksi- ja mikkikokonaisuus valmiina.

Jos satula on kertakaikkiaan susi (kuten muovisatulat usein ovat) eikä kitara pysy vireessä edes vaihtamalla kielet), tilannetta voi yrittää korjata viilaamalla uria leveämmiksi (EI syvemmiksi!) Jos tämä ei auta, kannattaa vaihtaa satula messinkiseksi.

Stratomallisten HB:den vibrakoneisto on täyttä roskaa. Sillä saa kielet nopeasti epävireeseen. Mutta vibra näin yleensäkin on enemmän elvistelyä kuin todellista käyttöä varten. Jos haluat kunnon vibran, hanki jälkiasennuksena Floyd Rose-mallinen.