Aloititko soiton 1970-luvulla? Kirjoitinko Sinun tarinasi?

Keskustelua kitaroista

Valvojat: scepa, selmu

jackadam

Aloititko soiton 1970-luvulla? Kirjoitinko Sinun tarinasi?

Viesti Kirjoittaja jackadam » 11 Helmi 2017, 10:02

Arvoisa varttunut harrastajakitaristi

Jos olet aloittanut pop- ja rock-kitaramusiikin soittamisen jo 1970-luvulla ja olet soittanut siitä asti, niin pyydän Sinua ystävällisesti lukemaan oheiset tekstit. Vastaavatko ne oman elämäsi tarinaa?

1. Aloitin kitaransoiton, koska lapsuuskodissani soitettiin ja/tai kuunneltiin musiikkia. Minua kannustettiin alusta lähtien ja käyttööni hankittiin soittimia. Kaveripiiriini kuului myös muita asiasta innostuneita henkilöitä. Esikuvani oli kitarasankari (Hendrix, Clapton, Blackmore, Järvinen…). Peruskoulun musiikkitunnit eivät olleet erityisen innostavia, mutta koulu tarjosi soittotiloja ja koulubileissä saattoi kuunnella bändejä. Soittamisen aloittaminen oli vaivatonta eikä edellyttänyt musiikkiopintoja. Kitarismi imaisi minut nopeasti ja kehityin soittajana hiljalleen omin voimin.

2. Kitaran soitto on vuosien aikana tarjonnut minulle henkisen levähdys- ja pakopaikan, jossa voin oleskella haluamallani tavalla. Se tuottaa hyvää oloa. Haluan soittamalla vaikuttaa myös kanssakulkijoihini, jakaa heille iloani ja välittää omia tunteitani. Soittaminen tarjoaa mahdollisuuden oppia uusia asioita ja joskus tunnen pääseväni lähelle esikuvieni ajatuksia ja tekemisiä. Teen myös omia biisejä ja olen kiinnostunut musiikkiteknologiasta, soittimien huollosta, rakentamisesta sekä niiden ”modauksesta”.

3. Olen opiskellut soittamista yksin sekä kavereiden kanssa. Ensimmäinen menetelmäni oli korvakuulolta soitto ja teen sitä vieläkin. 1970-luvulla käytin apunani mm. laulukirjoja ja sointuvihkoja, joista tapailin myös nuotteja. Myöhemmin hankin opetusvideoita sekä DVD-levyjä. Bändisoitto on ollut keskeinen ja erinomainen soittokoulu. Yhdessä kavereitteni kanssa olemme opettaneet toinen toisiamme. 2000-luvulta alkaen olen hyödyntänyt Internet-aineistoa kuten tabulatuureja sekä Youtube-videoita. Sieltä voi suoraan matkia sankareiden soittoa. Saan teknistä sekä musiikkitietoa myös erilaisilta keskustelupalstoilta. En ole itse antanut kitaransoiton oppitunteja.

4. Kitara on tuonut elämääni mielekkäitä ihmissuhteita, joiden kanssa olen voinut kehittyä eteenpäin. Soittamiseen ei sisälly huonoja asioita, vaikka suhde onkin toisinaan vihan ja rakkauden yhdistelmä. Kun soitan bändissä, niin voin hetkeksi irrottautua omasta minästäni, näytellä jotain muuta ja ajaa aggressioitani ulos turvallisella tavalla. Soittaminen on avannut ovia myös muiden taiteiden luo, kuten valokuvaukseen, maalaustaiteeseen, kirjallisuuteen (mm. muusikoiden elämänkerrat) ja jopa teatteriin. En luovu kitaran soitosta missään olosuhteessa. Jos sen ottaisi minulta pois, niin tuntisin jääväni tyhjän päälle.

Nämä neljä kappaletta ovat temaattisia tiivistelmiä eteläsuomalaisten, pitkänlinjan harrastajakitaristien haastatteluista. Kokonaisuus julkaistaan Turun yliopiston aikuiskasvatustieteen opinnäytetyönä vielä tänä syksynä. Olisin todella kiinnostunut kuulemaan puolesta ja vastaan -mielipiteesi, sillä työn arvioinnissa käytetään apuna myös Sinun näkemyksiäsi. Puuttuiko tarinoista jotain oleellista?

Kitaran ja soittamisen puolesta!

Tags: tonos para celular gratis, funny ringtones, sonidos para celular gratis, message tones