Kamojen ostaminen

Keskustelua kitaroista

Valvojat: scepa, selmu

Kamojen ostaminen

ViestiKirjoittaja Boredom » 27 Helmi 2005, 20:11

No niin, kootaanpa vähän ohjeita uusien kamojen ostajille..

Eli siis anna muutamia mielestäsi hyviä yleisohjeita uusien kamojen ostajalle, oli kyse sitten sähkiksistä, akustisista tai efekteistä tai vahvistimista.
Kysymyksiä saa myös esittää.
Tylsyys on mälsää.
Boredom

Re: Kamojen ostaminen

ViestiKirjoittaja Kajaalipää » 07 Maalis 2005, 23:06

Jos ostaa uuden liikkeestä niin:

1)Kannattaa kokeilla miltä esim. kitaraa tuntuu soittaa
2)Kysyä kokeneemmilta neuvoja sekä ehdotuksia
3)Luotettava musiikkiliike
4)Tarkastella budjettia ja laskea vähän miten rahat sijoittaa
5)Hyvä ja pitkä takuu on aina +:saa

Käytetty yksityisesti:

1)Luotettava henkilö
2)Nouto on paras ja luotettavin tapa ettei tule huijatuksi. Postiennakkokin toimii mutta tulee lisähintaa
3)Kirjallinen ostosopimus on must jos ostaa tuntemattomalta esim. huuto.net:ssä
4)Kysyä kokeneemmilta neuvoja sekä ehdotuksia
5)Aina on riskejä mutta kaikki ihmiset eivät kuseta

Aloittelevalle kitaristille sopivia kitaramerkkejä ovat:

1)Ibanez=hyvä hinta-laatusuhde,komeita,kaikille musiikkityypeille sopivat mallit
2)ESP-LTD=hinta-laatusuhde hyvä,hevareille ja rock:areille hieno keppi

Vahvistin puolella:

1)Line6=Hinta-laatusuhde OK, joskus oon kuullu niiden menevän remppaan helposti,mutta oma line6 on toiminu hyvin
2)Laney=todella hyvälaatuisia
3)Fender=Ei omaa kokemusta mutta kaverit on kehunut

Onnea kamojen ostoon! :wink:
Ei voi koskaan treenata liikaa, ei voi koskaan osata liikaa,
aina on jotain uutta ja vaikeampaa
Kajaalipää

ViestiKirjoittaja Boredom » 07 Maalis 2005, 23:30

Hyviä neuvoja!
Sen verran vielä, että hinnoista kannattaa aina neuvotella, niin luultavasti tavaraa saa halvemalla kuin Saksalaisista postimyyntiliikkeistä :roll: ..

Itse olen ostanut yhden kitaran alle ovh:n ja mukaan sain vielä jalustan, hihnan ja johdon.. Eli kannattaa kysellä. :wink:
Tylsyys on mälsää.
Boredom

ViestiKirjoittaja Vieras » 08 Maalis 2005, 18:14

Boredom kirjoitti:Hyviä neuvoja!
Sen verran vielä, että hinnoista kannattaa aina neuvotella, niin luultavasti tavaraa saa halvemalla kuin Saksalaisista postimyyntiliikkeistä :roll: ..

Itse olen ostanut yhden kitaran alle ovh:n ja mukaan sain vielä jalustan, hihnan ja johdon.. Eli kannattaa kysellä. :wink:

Totta puhut! :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Kajaalipää » 08 Maalis 2005, 18:26

Alottelevan kitaristin pakettiin kuuluu:

1)Hyvä mutta ei mikään hirveän kallis kitara, jos vaikka rupee kaduttamaan ostos eikä kinnostukaan. Sopiva hinta=200-500€?

2)Vahvistin, kannattaa aloittaa jostain 15W-30W, jos kyse on kotisoitosta.
3)Sopivan pituinen johto
4)Kitaranviritin, jos ei hallitse vielä virittämistä
5)Hihna
6)Plektroja
7)Kitarateline

Vapaa ehtoisia mutta käteviä ovat mm:

1)Kantolaukku/pussi
2)Pieni n.2W vahvistin jos asuu esim. kerrostalossa
3)Efektit, kaapit ja muu elektroniikka vaativammalle soittajalle
4)Muutamia tabulatuureja ja oppaita+internet-sivuja joista löytyy infoa

Eipä tässä tällä hetkellä paljon muuta tullut mieleen.... :roll:
Kajaalipää

ViestiKirjoittaja Vieras » 26 Maalis 2005, 15:38

Tabulatuureja ja niilllesopivia tietokone-ohjelmia: (siis voihan niitä paperiltakin kattoo :D)

- Ilmainen: Power tab. Sen saa näiltä sivustoilta. Tabulatuureja löytyy osoitteesta www.powertabs.net.

- Maksullinen: Guitar pro. www.mysongbook.com on Guitar pron sivu. Sieltä voi ladata itse ohjelman sekä tabulatuureja. Guitar prota voi kokeilla ilmaiseksi vähän aikaa. Tarkempaa tietoa yllä olevasta osoitteesta.

Tuossa on nyt nuo yleisimmät ohjelmat. :)
Vieras

ViestiKirjoittaja Kajaalipää » 26 Maalis 2005, 17:32

Anonymous kirjoitti:Tabulatuureja ja niilllesopivia tietokone-ohjelmia: (siis voihan niitä paperiltakin kattoo :D)

- Ilmainen: Power tab. Sen saa näiltä sivustoilta. Tabulatuureja löytyy osoitteesta www.powertabs.net.

- Maksullinen: Guitar pro. www.mysongbook.com on Guitar pron sivu. Sieltä voi ladata itse ohjelman sekä tabulatuureja. Guitar prota voi kokeilla ilmaiseksi vähän aikaa. Tarkempaa tietoa yllä olevasta osoitteesta.

Tuossa on nyt nuo yleisimmät ohjelmat. :)

Hyvä kun muistit mainita! :D
Kajaalipää

ViestiKirjoittaja käsi » 25 Syys 2005, 12:58

kun olet ostamassa esim kitaraa...

tässä muutama ohje:

1. osta mieleisesi värinen. ( tosiaan ei auta soittomaiseen, mutta miellyttää silmää jolloin kitaraan ei kyllästä nopeasti eikä alkaa harmittamaan ko. kitaran ostaminen. kun tämä asia on kohdalaan edes auttaa treeni motivaation pysymiseen)

2. osta mieleisesi mallinen. ( ulkonäkö merkkaa todella paljon. kun miellyttää silmää jaksaa hivellä sitä pidempään ja useammin. vertaus, otatko mukaan naisen/miehen joka on kuulemasi mukaan tosi kova sängyssä mutta ei ulkonäkö miellytä. vai otatko niistä sen joka miellyttää sun silmää ja otat itse selvää miten hyvin toimii? taitoa voipi parantaa. lkitaraa voipi säätää)

3. merkillä on väliä. ( eli etenkin kun edistyt soittoharrastuksessa merkillä alkaa oike<asti olemaan väliä jossain vaiheessa. gibsoni on ain agibsoni ja fenderi o fenderi... nimessä on sitä erektiota aiheuttavaa pippelibonusta jos se on itsellesi mieluisa. merkki on kuitenkin pienimpiä osatekijöitä siinä kannattaako nimen omaan just SUN ostaa se kitara, mutta se merkkaa joka tapauksessa.)

4. testaa kitaraa aina ennen kuin ostat. ( näin vältät ostamasta paskaa, etenkin halvemmissa kitaroissa. jos et osaa itse tutkia kitaraa etsi joku tuttu joka osaa ja se testaamaan ja tutkimaan sun puolesta. mutta muista kokeilla myös itse. tärkeää on että sopii sun käteen kuin oma k....ä! ja toimii niin kuin pitää.)

5. halvin ei ain aole halvin ( eli, just niinku äsken sanoin. halpis alkaa hyvin pian tarvitsemaan monesti pientä remppaa ja säätämistä. ehkä jopa uudet mikit. vuosi tahi kaksi ja uudet nauhat jne jne. eli koska materiaali on heikompaa ja mikit huonommat jne
alkaa halpiksesta tulla aika arvokas jos sitä joutunee remppaamaan. tai parantamaan soundia sun muuta. yksi syy ostaa kalliimpi merkki kitara on juurikin tuo laatu ja kestävyys. tosin muistakaa että poikkeuksia on. testaa ja ota selvää ko. merkistä näin saat ensi käden tietoa joka ei välttämättä ole ihan luotettavaa mutta suuntaa antavaa.)

6. osta se mihin on varaa, (ellei kyse ole kallista kitarasta, siis yli 800euroa en suosittele että alkaa ostamaan millään muodolla mihin tulee korkoa päälle. eli laina pankista tms. kitaran kokonaishinta tulee aika hemmetin isoksi näin. ja kun on halvempi peli niin sen laatu takuu on heikompi. no ymmärtänette mitä tarkoitan.)

7. eipä tule muuta mieleen:)
käsi

Re: Kamojen ostaminen

ViestiKirjoittaja Vousku » 16 Touko 2006, 08:24

Kajaalipää kirjoitti:
Aloittelevalle kitaristille sopivia kitaramerkkejä ovat:

1)Ibanez=hyvä hinta-laatusuhde,komeita,kaikille musiikkityypeille sopivat mallit
2)ESP-LTD=hinta-laatusuhde hyvä,hevareille ja rock:areille hieno keppi

Vahvistin puolella:

1)Line6=Hinta-laatusuhde OK, joskus oon kuullu niiden menevän remppaan helposti,mutta oma line6 on toiminu hyvin
2)Laney=todella hyvälaatuisia
3)Fender=Ei omaa kokemusta mutta kaverit on kehunut
:wink:

Eiköhän jokaisella ole se oma juttunsa näissä kitaroissa ja vahvistimissa, myös aloittelijoilla. Tottahan joka sana tuossa on, mutta ei kannata vaikuttaa ostopäätöksiin nimeämällä tiettyjä merkkejä. Varmasti uusi " tsäk vylde" ostaessaan kitarakamoja, on idolinsa vaikutteissa ja haluaa samantyyppisen kitaran ja soundin.
Esim varmasti tällähetkellä on Alexi Laiho yksi suurin idoli uusille kitaristeille, niin silloin ostetaan se LTD. Toisaalta jos joku hinkuu Slashiä niin sitten ostetaan se Epin Lespa (om pappa har pengar, köper han Gibson). Listaa voisi jatkaa Vai=Ibanez yms jne..

Kuitenkin se on se kitarakauppias joka varmasti tulee vaikuttamaan suuresti päätökseen, ja tod näk tullee tarjoamaan Squierin tai Ibanezin starttilootaa, missä on keppi, vahvari, piuhat plektrat yms. Varmasti pätevä alkuun ja kelpaa kyllä pitempäänkin. Jossainvaiheessa sitten tulee taas eteen se oman jutun hakeminen ja mielestäni se kannattaakin jättää tuohon myöhempään vaiheeseen. Soittokokemus ja oman tatsin tunteminen tekee viisaammaksi seuraavan kitaran ostamisessa, jolla sitten valloitetaan maailma.
"Miksi kuunnella huonoa musiikkia, kun sitä voi tehdä myös itse" -V. Palola 1997
Vousku

ViestiKirjoittaja Maverick » 02 Joulu 2006, 16:42

1.
Astutaan sisään puotiin. Jos himoittu tuote, esim. kitara on myymälässä esillä, niin otetaan skitta kouraan ja ryhdytään soittamaan. Haistellaan ja maistellaan. Tutkitaan mahdolliset valmistusvirheet, ym. viat. Onko otelauta kaaripyssy, jne.
Jos tuote miellyttää niin sitten vaan rahat tiskiin. Ja olet onnellinen kitaran omistaja.

2.
Jos tuotetta ei ole myymälässä niin silloin pyydetään kauppiasta tilaamaan ko. tuotte ja kun tilattu tuote on vihdoin saapunut myymälään niin toistetaan kohta 1.

3.
Ääliömäisintä on tilata akustinen soitin jostain nettimyymälästä.

4. Nykyään useimmat kauppiaat myyvät soitimet Thomann:n hinnoilla kun vaan muistat kertoa kauppiaalle, että tämän skitan Thomann myy siihen ja siihen hintaan.

Tässä esimerkkinä yksi hyväksi havaittu myymälä.
http://www.viikingmusiikki.fi/etusivu.html
Maverick

ViestiKirjoittaja WickedLassi » 22 Joulu 2006, 16:35

4. testaa kitaraa aina ennen kuin ostat. ( näin vältät ostamasta paskaa, etenkin halvemmissa kitaroissa. jos et osaa itse tutkia kitaraa etsi joku tuttu joka osaa ja se testaamaan ja tutkimaan sun puolesta. mutta muista kokeilla myös itse. tärkeää on että sopii sun käteen kuin oma k....ä! ja toimii niin kuin pitää.)

Mulle kävi juuri niin että ostin halvan paskan koska ei ollut mukana kokenutta kitaristia ja olin niin himoissani uutta kitaraa ostamasta. Päädyin ostamaan Suzuki-merkkisen paskan, kun olisin saanut samalla hintaa hyvän Ibanezin. Siitä kitarasta meni sitten tallasta ruuvi paskaksi ja lukot paskaksi puolen vuoden päästä.
No Anaesthesia!!
WickedLassi

ViestiKirjoittaja Deathlunar » 28 Joulu 2006, 14:26

Terve, olen uus täällä. :D

Niin että voisko joku laittaa linkin jollekkin sivulle, mistä löytyis laadukas ja mielellään halpa kitarapaketti aloittelijalle...joku Rock/Metal kitara olis sopiva.
Niin ja ostaisin sen mieluiten ihan jostain kaupasta.

Olen siis ihan täysi aloittelija.
±¥ Ðëãthlûñãr ¥±

Ia, Ia, Cthulhu Fhtagn!
Deathlunar

ViestiKirjoittaja Päärynämörkö » 28 Joulu 2006, 23:04

Olisi hyvä tietää missä päin asut, muuten on vähän vaikea sanoa.
Päärynämörkö

ViestiKirjoittaja Deathlunar » 29 Joulu 2006, 20:34

Klaukkala City - n. 30km Helsingistä.
±¥ Ðëãthlûñãr ¥±

Ia, Ia, Cthulhu Fhtagn!
Deathlunar

ViestiKirjoittaja Rokki-Pekka » 02 Tammi 2007, 23:32

Deathlunar kirjoitti:Terve, olen uus täällä. :D

Niin että voisko joku laittaa linkin jollekkin sivulle, mistä löytyis laadukas ja mielellään halpa kitarapaketti aloittelijalle...joku Rock/Metal kitara olis sopiva.
Niin ja ostaisin sen mieluiten ihan jostain kaupasta.

Olen siis ihan täysi aloittelija.

Itse suosittelisin kokoamaan oman paketin. Näin saat mitä haluat.
Rokki-Pekka

Seuraava

Paluu Kitarat