Delay pedaali

Keskustelua efekteistä

Valvojat: scepa, selmu

The Rolling Stones

Delay pedaali

Viesti Kirjoittaja The Rolling Stones » 12 Helmi 2009, 10:41

Olen yrittänyt kokeilla, miten delay pedaali toimisi "omassa jutussani" (blues, rollarit, led zeppelin, 70s blues-rock......) ,kun on kaiken kaikkiaan varmaan yksi suosituimmista kitarapedaaleista. No eihän se oikein tunnu vaan istuvan meikäläiselle. Ainut mihin olen pystynyt soveltamaan, on tilanne kun haetaan vanhoja 50's kaikuja, niin silloin 'slap back' toimii.

Ihan mielenkiinnosta kuulisin, että millaiseen musaan delayta soveltaisitte ja mihin ette sitä käyttäisi?
Voisi tuollainen listaus avata meikäläisenkin tyylitajua tai sitten se ei vaan ole mun juttu...tiedä häntä :)
'Five fingers, three chords, two fingers, one asshole'

selmu
Site Admin
Viesti:

Re: Delay pedaali

Viesti Kirjoittaja selmu » 12 Helmi 2009, 19:08

The Rolling Stones kirjoitti:Olen yrittänyt kokeilla, miten delay pedaali toimisi "omassa jutussani" (blues, rollarit, led zeppelin, 70s blues-rock......) ,kun on kaiken kaikkiaan varmaan yksi suosituimmista kitarapedaaleista. No eihän se oikein tunnu vaan istuvan meikäläiselle. Ainut mihin olen pystynyt soveltamaan, on tilanne kun haetaan vanhoja 50's kaikuja, niin silloin 'slap back' toimii.

Ihan mielenkiinnosta kuulisin, että millaiseen musaan delayta soveltaisitte ja mihin ette sitä käyttäisi?
Voisi tuollainen listaus avata meikäläisenkin tyylitajua tai sitten se ei vaan ole mun juttu...tiedä häntä :)
Riippuu millainen delay on kyseessä. On suuri ero onko käytössä Behku vai Mad Professor tai jotain siltä väliltä. Jos kysessä on ensinmainitun kaltainen rakkine niin ei ihme jos ei homma suju.

Kyllä blues taipuu hienosti laadukkaan delayn kanssa,siihen kaveriksi hyvä overdrive niin toimii.
Käytätkö analogi vai digi spedua?Tälläkin on suuri merkitys.

Itse käytän kaikessa soitossani delayta. (blues, ränttätänttä, rautalanka ja wanha hevi).
Ei tää voi olla näin vaikeeta.Eihän tästä tuu yhtään mitään.

The Rolling Stones

Re: Delay pedaali

Viesti Kirjoittaja The Rolling Stones » 12 Helmi 2009, 23:20

selmu kirjoitti:
The Rolling Stones kirjoitti:Olen yrittänyt kokeilla, miten delay pedaali toimisi "omassa jutussani" (blues, rollarit, led zeppelin, 70s blues-rock......) ,kun on kaiken kaikkiaan varmaan yksi suosituimmista kitarapedaaleista. No eihän se oikein tunnu vaan istuvan meikäläiselle. Ainut mihin olen pystynyt soveltamaan, on tilanne kun haetaan vanhoja 50's kaikuja, niin silloin 'slap back' toimii.

Riippuu millainen delay on kyseessä. On suuri ero onko käytössä Behku vai Mad Professor tai jotain siltä väliltä. Jos kysessä on ensinmainitun kaltainen rakkine niin ei ihme jos ei homma suju.

Kyllä blues taipuu hienosti laadukkaan delayn kanssa,siihen kaveriksi hyvä overdrive niin toimii.
Käytätkö analogi vai digi spedua?Tälläkin on suuri merkitys.

Itse käytän kaikessa soitossani delayta. (blues, ränttätänttä, rautalanka ja wanha hevi).

Delay on mallia siltä väliltä eli Carl Martin Red Repeat. Se on digilaite, joka "tietäjien" mukaan kylläkin kuullostaa uskottavasti analogiselta...itse en ota tähän kantaa, kun ei ole mihin verrata. Olisin ollut halukas ostamaan analogisen, mutta eihän niitä taida edes käytettynä alle 100,- saada, joten köyhän täytyi tehdä kompromissi. Ostin tuon, kun palstoilla tuota on ylistetty, kukaan ei ole moittinut.

Itselläni on parikin hyvää overdrivea ja ne on luottopelejä molemmat (toimii rockissa ja bluesissa); sparkle drive + bad monkey.

Kuuntelin tänään duunissa radio rockia ja paneuduin kuuntelemaan biisien sooloja. Tulin siihen tulokseen, että jos tuo delay häiritsee liikaa itseäni, niin phaser voisi olla myös asiallinen vaihtoehto vrt. esim. Pearl Jam sekä Led Zeppelin tai Red Hot Chili Pepper sooloja.

Itteläni se delay soundi menee helposti sellaiseksi 80s/90s "tiluhevi" pitkäsoitto fiilistelyiksi (se ei ole se lopputulos mitä itse haen). Säädöissä joko delayta on liikaa tai liian vähän (kumpikaan ei iske). Jotenkin yritän pitää soundin vanhanliitonsoundina ettei kuullostaisi ns. modernilta soundilta. Sitä en tiedä onko delay siinä mitenkään tiellä, mutta välissä ne takaisinpotkut häiritsevät soittamista (tarkkailen jatkuvasti sen kaikuja). Cleanilla (rauhallinen tempo) se on ihan ok.

Huomasin myös sellaisen pointin, että ainakin tuo oma delay hieman kirkastaa soundia (ei hyvä) ja tekee hyvän särösoundin paikoitellen epäselkeäksi...lähinnä silloin jos pikataan useampi kieli yhtäaikaa. Sellainen "hallikaiku" on koko ajan läsnä ja jotenkin..hmm...puuduttaa, jotenkin sellainen kiinteämpi soundi on korvaan vähemmän teennäinen (siis ilman delayta). Reverb on taas eri juttu, jonka saa vahvistimesta..sitä on aina hyvä olla vähän...tai no ei nyt aina välttämättä.

Mitä muuten mieltä tuosta delaypolkimesta, voisiko joku toinen hoitaa homman paremmin alle 100,- hintaskaalassa?

The Rolling Stones

Viesti Kirjoittaja The Rolling Stones » 18 Touko 2009, 22:01

PappaSF kirjoitti:Joko olen liian väsynyt tai en lukenu huolella mutta miten käytät delay-efektiä eli onko se delay sulla muiden efektipedaalien kanssa sijoitettuna mihinkä siinä efektien ketjussa?

Delay on hyvä olla siellä efektiketjun loppupäässä reverbin kanssa (tosin ilmeisesti se näin onkin sinulla?)

Itellä tuo Delay on kitaravahvarissa ja kyllähän sitä tulee käytettyä.

Mun mielestä Delay efekti antaa mukavaa eloa ja sointia sooloihin, myös hyvin sopii esim. tietynlaiseen säestykseen esim. varsinkin hitaammissa kappaleissa kun soittaa otteet siten, että ei vedä plekulla kertalaakista rämps sitä otetta vaan kieli kerrallaan niin antaa mukavan vaikutelman soittoon tuo delay. Kyllähän tuon säätmisessä saa tarkempana olla että delay sopii, vaikeuksia saattaa ainakin tulla juurikin musiikin muuhun tempoon sopimattoman delayn kuuluessa "epärytmikkäästi"

Jos delay kirkastaa soundia niin ainahan sitä voi vääntää hieman soundiin bassoa jotta soundi ei olisi niin kirkas (joko kitaran tonesta tai vahvarista).

Kyllä delay sopii hyvin aika moneenkin eri paikkaan ja tyyliin mm. esim. Pink Floyd/David Gilmour käyttää ja on nättiä soundia, Andy Timmonsinkin sooloissa se antaa kivasti ilmaa lisää, sopii tuo eri musiikkityyleihin esim. blues, rautalanka jne. joita olikin jo mainittu aikaisemmin), aika kivan kuulloista on esim. kun soittaa sooloa jossa mennään sellaisen klassisen kuvion mukaan ja delay toistaa viipeellä soitetun kuvion.

Ite yleensä tykkään käyttää delayta siten, ettei sen kesto ole kauhean pitkä vaan sopivasti ikäänkuin venyttää sitä soitettua säveltä muttei "kaiju" montaa kertaa, on tästä poikkeuksiakin.

Jaahas, tulipa kirjoitettua, toivottavasti tästä irtosi jotain kouriin tuntuvaa.
Juu, kiitosta...ihan järkevää tekstiä.
Ittellä on nyt parhaillaan tulossa uusi delay, kun hoksasin ilman sitä että kuinka saan parhaat puolet siitä irti. Se on kiva jatke esim. särökitaran sooloissa (myös cleanilla) ja kuten mainitsit ...säestyksissä, joissa ei rämpätä kaikkia kieliä eli "arpeggiot" toimivat hyvin... olen myös huomannut "phaser-efektin" sopivuuden vastaavanlaiseen säestykseen. Noh, lähipäivinä pitäisi uusin delay saapuva..nyt mallia analoginen. Ei välttämätön efekti, mutta hieno musikaalinen lisä.
Se on jännää, kuinka jotain laitetta osaa arvostaa vasta sitten, kun se "puuttuu"..noh, puhun vain omasta puolestani :)

edit: Noh se uusi pedaali tuli ja viikossa meni kiertoon....oli erittäin hyvä soundinen, en voisi enempää vaatia delaylta, mutta se on vaan niin, että minun soittooni ei vaan sovi delayt :)

Vastaa Viestiin