Line 6 Toneport UX2 ja säröt

Keskustelua muista laitteista

Valvojat: scepa, selmu

Apollyon

Line 6 Toneport UX2 ja säröt

Viesti Kirjoittaja Apollyon » 03 Kesä 2009, 15:39

Näyttipä siltä ettei täältä vielä löydy topicia kyseisestä aparaatista, joten päätin korjata tilanteen. Toneport UX2 on uusi tulokas kotiini, ja laitteen virkana on saada kitarat purkitettua tulevaa demoa varten. Ihan miellyttävänlaista ääntähän tästä lähtee, soundia voi fixailla kiitettävän monipuolisesti. Raskaamman metallimusiikin soittajana kunnollinen särö on se mitä olen etsinyt, ja ihan ok:sti sitäkin tuntuu löytyvän. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, että minkälaisilla säädöillä te Ykköskitara-foorumin toneport-hevistit löydätte parhaan metallisärönne? Jos joku jaksaa nähdä vaivaa ja rustata omia hyviä (death/black/thrash) metal "patchejaan" tänne niin se on enemmän kun tervetullutta. :)

Tuohonhan käsittääkseni voi ware.....öphöphöp siis OSTAA jonkinlaisia laajennuksia, kuten Metal Shop jms, mutta tarjoavatko ne suuria eroja Gearboxin valmiiseen särövalikoimaan?

Amatöörimäinen kysymys loppuun: kuinka Toneport UX2 kuuluu oikeaoppisesti poistaa koneesta, koska USBin "Poista laite turvallisesti" valikosta ei löydy Toneportia, vaikka se onkin USBlla kiinni koneessa. Gearbox ohjelmankaan kautta en löydä ratkaisua. Sen suljettuani valo jää kuitenkin palamaan Toneportiin. Olen nimittäin jostian kuullut että USBia ei olisi turvallista poistaa koneesta, ilman että saa käskyn "laitteen poistaminen on turvallista". Pöh.

timppa

Re: Line 6 Toneport UX2 ja säröt

Viesti Kirjoittaja timppa » 03 Kesä 2009, 15:58

Apollyon kirjoitti:Näyttipä siltä ettei täältä vielä löydy topicia kyseisestä aparaatista, joten päätin korjata tilanteen. Toneport UX2 on uusi tulokas kotiini, ja laitteen virkana on saada kitarat purkitettua tulevaa demoa varten. Ihan miellyttävänlaista ääntähän tästä lähtee, soundia voi fixailla kiitettävän monipuolisesti. Raskaamman metallimusiikin soittajana kunnollinen särö on se mitä olen etsinyt, ja ihan ok:sti sitäkin tuntuu löytyvän. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, että minkälaisilla säädöillä te Ykköskitara-foorumin toneport-hevistit löydätte parhaan metallisärönne? Jos joku jaksaa nähdä vaivaa ja rustata omia hyviä (death/black/thrash) metal "patchejaan" tänne niin se on enemmän kun tervetullutta. :)
Ilmeisesti käytät tota POD farmia, jos oot kerta vasta saanu ton laitteen (minulla on lisäksi GearBox.. en tiiä onko sitä nuissa uusissa). Metallisärön teen yleensä silleen, että otan jonku vahvistimen sieltä, sitten särönä oon käyttäny tota Screameria ja sitten gatea lisään melko reippaasti.. säröpedaalista laitan kaikki nupit täysille, sitten laitan tuolta vahvistimen puolelta nuita EQ juttuja ja sitten lopuksi pyörittelen säröpedaalista pikkusen takasin päin, niin että kuulostaa hyvältä. Sitten sinne voi vielä lisäillä nuita muita efekteja, jos haluaa jotain erikoisempaa...
Tuohonhan käsittääkseni voi ware.....öphöphöp siis OSTAA jonkinlaisia laajennuksia, kuten Metal Shop jms, mutta tarjoavatko ne suuria eroja Gearboxin valmiiseen särövalikoimaan?
Mulla on tossa GearBox:issa nuita laajennus juttuja, kun niitä tuli joskus jonku päivityksen mukana. Mun mielestä samat äänet saa näillä perus jutuillaki, mutta sitten jos nuita ostaa, niin säästyy paljolta säätämiseltä.
Amatöörimäinen kysymys loppuun: kuinka Toneport UX2 kuuluu oikeaoppisesti poistaa koneesta, koska USBin "Poista laite turvallisesti" valikosta ei löydy Toneportia, vaikka se onkin USBlla kiinni koneessa. Gearbox ohjelmankaan kautta en löydä ratkaisua. Sen suljettuani valo jää kuitenkin palamaan Toneportiin. Olen nimittäin jostian kuullut että USBia ei olisi turvallista poistaa koneesta, ilman että saa käskyn "laitteen poistaminen on turvallista". Pöh.
Senhän joutuu aina poistamaan kun tulee päivityksiä.. niin minä oon laittanu tuolta äänikortista kaikki volyyminapit kiinni, niin ei tule mitään ikäviä pamauksia kaiuttimista ja sitten vaan käy repäseen sen irti tuolta... siis jos sitä laitetta ei mikään ohjelma sillä hetkellä käytä, niin ei kai se sitten mitään haittaa, jos sen repäsee irti.

Ynvi

Viesti Kirjoittaja Ynvi » 12 Elo 2010, 23:28

Sulla on luultavasti noin 15 erilaista vahvistin mallinnusta aluksi. Kaiken kaikkiaan noita vahvistimia saa 78 ja niissä on sen verran eroja soundillisesti, että niistä kannattaa oikeasti maksaa. Kuitenkin se hinta on varmaankin aika pieni verrattuna esimerkiksi skitan hintaan. Kyllä niistä pitäis löytyä joka musagenreen sopivat soundit.

timppa

Viesti Kirjoittaja timppa » 13 Elo 2010, 00:05

Ynvi kirjoitti:...niistä kannattaa oikeasti maksaa. Kuitenkin se hinta on varmaankin aika pieni verrattuna esimerkiksi skitan hintaan. Kyllä niistä pitäis löytyä joka musagenreen sopivat soundit.
Aika kova nosto, kun vuoden vanha aihe :D.. noh täällä nyt on ollu sen verran vähän keskustelua, että saa vanhemmatki aiheet kelvata.

Kannattavuushan riippuu siitä, onko niille käyttöä. Harvemmin sitä tulee ainaki itellä raahattua kitaraa koneelle, kun on erikseen musiikki huone sitä varten. Sitten tietenki, jos äänittää jotain, mutta ei se oo kovin kiva soittaa jostain tietokoneen pikku kaiuttimista, kun vieressä ois paljon paremmat kitaralle tarkoitetut vehkeet... Vaikka sitä mallinnusta ei sitten saiskaan niin kohdilleen... tuleepahan omaperäisempää. Voishan sitä toki liittää tuon kitara kaiuttimen tuohon äänikorttiin, mutta se tarkoittais sitä, että pitäis aina käynnistää kone ja ettiä sieltä oikeat ohjelmat, että pääsis soittamaan. Voi tulla semmonen fiilis, että tekis mieli soittaa, mutta sitten ei kuitenkaan soita, kun ei jaksa alkaa säätämään ohjelmia oikein.

Tuo halpuus nuissa on tosiaan etuna, että nuilla tietokone ohjelmilla voi kokeilla jotain hieman erikoisempia efektejä, esim. flanger-pedaalia, joka voi olla aika kallis ja sitten sitä tulee harvon kuitenkaan pidettyä päällä, niin se sitten jäis vaan nurkkaan pölyttymään.

Vastaa Viestiin