Kitaran äänitys tietokoneella

Keskustelua muista laitteista

Valvojat: scepa, selmu

-thompson

Kitaran äänitys tietokoneella

Viesti Kirjoittaja -thompson » 13 Tammi 2009, 21:37

Joo, eli miten tää onnistuis? Millasta softaa tarttis ja minkälaine äänikortti tarvitaan vai meneekö suoraan tosta mikin reiästä sisään...?
Yritin ettii jotai tän tapasta aihetta mutta joko en osaa tai sitte ei ollu yritystä tarpeeks :D Luin jostain että tarvii multiefektin tai sitte oli joku toinen vaihtoehto.... Mulla on kans mikseri, jos sen läpi voi sen äänen jotenki laittaa ja tottakai skittavahvari löytyy.

Razorth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Razorth » 13 Tammi 2009, 21:56

Onkos sulla käytössä Windows vai Macintosh?
Windowsille on ainakin sellainen ohjelma kun Acid Pro, todella näppärä, mutta kallis. Vastaavasti itse käytän Macilla Garagebandia.

Pitäisi mennä suoraan mikinmenosta, mutta riippuen äänikortista, ääni saattaa tulla n.1 sekunnin viiveellä. Ja jos sulla on mikseri niin se ehdottomasti siihen väliin :)

Tomppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomppa » 13 Tammi 2009, 21:59

Razorth kirjoitti:Onkos sulla käytössä Windows vai Macintosh?
Windowsille on ainakin sellainen ohjelma kun Acid Pro, todella näppärä, mutta kallis. Vastaavasti itse käytän Macilla Garagebandia.

Pitäisi mennä suoraan mikinmenosta, mutta riippuen äänikortista, ääni saattaa tulla n.1 sekunnin viiveellä. Ja jos sulla on mikseri niin se ehdottomasti siihen väliin :)
Reaper = Ilmanen
Kristal = Ilmanen
Audacity = Ilmanen

ASIO4ALL = Ilmanen (poistaa tuota viivettä (eli latenssia) erittäin paljon, mikäli Asio-ajureita tukevaa äänikorttia ei löydy)
Up to eleven!!!

-thompson

Viesti Kirjoittaja -thompson » 13 Tammi 2009, 22:08

Tomppa kirjoitti:
Reaper = Ilmanen
Kristal = Ilmanen
Audacity = Ilmanen

ASIO4ALL = Ilmanen (poistaa tuota viivettä (eli latenssia) erittäin paljon, mikäli Asio-ajureita tukevaa äänikorttia ei löydy)
Kerros vähän lisää aikas kuluks tosta aso4all ohjelmasta. Ja mistäs tiedän tukeeko äänikortti näitä asioajureita?
Razorth kirjoitti:Onkos sulla käytössä Windows vai Macintosh?

Reiästä reikään, miten laitan johdot? :D

WARHEAD

Viesti Kirjoittaja WARHEAD » 13 Tammi 2009, 23:17

eli siis houmaat jos ei tue asio sillä että ääni tulee hieman perässä

kitara>vahvistin in put>vahvistin out put/phones>tietokone mic

joatta saat sen kitara kaapelisi tietokoneeseen sopimaan tarvitse siihen tällaisen : http://www.clasohlson.fi/Product/LargeI ... 17_628.jpg
plugin

EDit: jaaa jos sattuu oleen 5.1tai> kajarit niin pitää äänikortti asetuksista vaihtaa sitten 2.1

-thompson

Viesti Kirjoittaja -thompson » 14 Tammi 2009, 00:00

Laitoin kitaran kiinni vahvistinmikseriin, sitte siitä tietokoneen ns. mikkireikään, ei tule ääntä. Mikseristä on sekä kanava, että kuuloke asetuksista ääntä. Laitoin myös tietokoneen asetuksista ääntä, eipä tullut. Mikin sisääntulossa on siis kiinni.

JP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP » 14 Tammi 2009, 16:23

Laita piuha tohon koneen line in reikään eli siniseen

WARHEAD

Viesti Kirjoittaja WARHEAD » 14 Tammi 2009, 22:46

JP kirjoitti:Laita piuha tohon koneen line in reikään eli siniseen

joo juuri tättä tarkoitin vaikka muita meninkin höpisemään

-thompson

Viesti Kirjoittaja -thompson » 15 Tammi 2009, 18:52

WARHEAD kirjoitti:

Tungin vihreeseen ni johan toimi :D:D Olin säätäny jotai omaa viimekerralla kun yritin :D Mutta just ku sain äänitykset alkuu ni meni kieli paskaks ja nyt punottaa sormet! >_<

WARHEAD

Viesti Kirjoittaja WARHEAD » 15 Tammi 2009, 19:32

-thompson kirjoitti:
WARHEAD kirjoitti:

Tungin vihreeseen ni johan toimi :D:D Olin säätäny jotai omaa viimekerralla kun yritin :D Mutta just ku sain äänitykset alkuu ni meni kieli paskaks ja nyt punottaa sormet! >_<
mihis kajarit sit menee kun eikös 2.1 mee siihen vihreeseen nimenomaan??

Ins4ne

Viesti Kirjoittaja Ins4ne » 15 Tammi 2009, 22:49

WARHEAD kirjoitti:
-thompson kirjoitti:
WARHEAD kirjoitti:
Itekki ihmettelen jos laitoit vihreeseen ja toimii?

HaGGe

Viesti Kirjoittaja HaGGe » 15 Tammi 2009, 23:57

Ins4ne kirjoitti:
WARHEAD kirjoitti:
-thompson kirjoitti: Tungin vihreeseen ni johan toimi :D:D Olin säätäny jotai omaa viimekerralla kun yritin :D Mutta just ku sain äänitykset alkuu ni meni kieli paskaks ja nyt punottaa sormet! >_<
Itekki ihmettelen jos laitoit vihreeseen ja toimii?
Ei noista väreistä ole mitään hyötyy, koska eri äänikorteissa voi olla eriväriset reiät... Mulla on jokainen reikä äänikortissa kultainen :wink:

-thompson

Viesti Kirjoittaja -thompson » 16 Tammi 2009, 16:57

Joo siis mulla on tällanen kytkentä: Skitasta mikseriin, mikserin kuulokeliitännästä koneen _PUNAISEEN_ (pahoittelut siitä kun kirjoitin että vihreä) reikään joka on siis mikin. Sitte menin ääniasetuksiin ja säädin sieltä sen äänitys volumen sopivaks, sitte audacityllä vaa nauhotteleen :D Ja mulla on noi studiokuulokkeet iha tossa kuulokeliitännässä edessä, takaata menee piuha näyttöön, ja näytön kuulokeliitännästä menee 2.1 kajareihin. Toi viritelmä iha vaa sen takia kun näyttö toimii myös telkkarina.

E: Joo tosiaan, itelläni ei oo yhtää viivettä ja olin yllättyny äänenlaatuun :D

Cool-driver

Viesti Kirjoittaja Cool-driver » 27 Heinä 2009, 19:09

Voisko joku kertoa miten tota Kristalia käytetään? Ja kumpi on parempi, Kristal vai Audacity?

timppa

Viesti Kirjoittaja timppa » 27 Heinä 2009, 20:11

Cool-driver kirjoitti:Voisko joku kertoa miten tota Kristalia käytetään? Ja kumpi on parempi, Kristal vai Audacity?
Ennen kun alat nauhottaan mitään, niin kannattaa tarkistaa, että nuo asetukset on samalla tavalla äänikortissa ja ohjelmistossa. Kristallin asetuksen löytyy: Engine (oikee yläkulma), -> Preferences -> Audio setup. Äänikortin asetukset löytyy tietokoneen ohjauspaneelin äänivalikosta tai sitten jos äänikortilla on joku oma ohjelma, jota se käyttää, niin sieltä luulis löytyvän. Jos haluat, että voit laittaa äänitteet CD:lle, niin kannattaa käyttää Sample rate 44.10 KHz ja 16 bittistä resoluutiota. Jos et aijo laittaa CD:lle, niin voit käyttää esim. 48 KHz ja 24 bittiä.

Jos ääni rätisee, niin sitten sun pitää kasvattaa puskuria. Sitä pystyy lisäämään äänikortin asetuksista tai jos ei pysty, niin Asio All ohjelmalla sen pitäis onnistua. Puskurin kasvattamisessa on se huono puoli, että latenssi (viive) kasvaa, joten sitä ei kannata laittaa aivan hirveenä.

Sitten kun haluat alkaa äänittää, niin valitte eka tästä "Kristal waver"-ikkunasta vasemmalta palkista (jossa lukee "Waver 1, Waver 2, jne.") Not Recording kohdasta se ääni lähde, mistä se ääni otetaan. (Minulla siinä on koneen äänikortti, sitten on asio send 1 ja asio send 2). Sitten kun olet valinnut äänilähteen, niin varmista, että siihen syttyy punanen nauhotus valo yläpuolelle, joka siis kertoo ohjelmalle, että haluat äänittää sitä ääniraitaa. (jos ei syty, niin sitten sitä pitää painaa). Sitten valitaan Transport-valikosta (Siitä löytyy kelaus napit, yms. tommonen valikko, joka vois olla jossain musiikkisoittmessa) "record" -nappi, niin ohjelman pitäis alkaa äänittää sitä raitaa, jonka oot valinnu. Äänitus loppuu, kun painat stop-nappia.

Mixeriä voit käyttää siihen, että saat äänen tasot kohilleen, jos nauhotat enemmän, kun yhden raidan. Jos se ei ole auki, niin sen saa tuolta ylhäältä Engine-valikosta.
Tästä Kristal Waver valikosta löytyy myös nämä tallennus ja projektin aukasu napit.

Sitten vielä pitäis miettiä, että kumpi on parempi..
Minä oon käyttäny kritallia melko vähän.. pari kertaa on tullu äänitettyä jotain. Tykkään käyttää enemmän Live:n ohjelmia, kun en laiskuuttani jaksa oikein opetella muita. Krital on varmaan parempi äänitys käytössä, mutta sitten Audacityssä on paljon paremmin nuita efektejä. Oon yleesä masteroinu audacityllä, kun sitä on melko helppo käyttää siihen hommaan (minun mielestä siis). Minä käyttäsin näitä rinnakkain.. eli siis äänittäsin kristallilla ja sitten tolla audacityllä pistäsin sen äänen silleen lopulliseen muotoon, mutta sanotaan nyt, että kristal on parempi, kun ajatellaan ihan perus äänittämistä, mutta sitten audacity voittaa kritallin melko helposti näissä äänenmuokkaus mahdollisuuksissa.

Vastaa Viestiin