Viritysmittarissa vikaa? (Cherub WMT-555C)

Keskustelua muista laitteista

Valvojat: scepa, selmu

staropramen

Viritysmittari Cherub WMT-555C

Viesti Kirjoittaja staropramen » 09 Marras 2006, 14:46

Onko kokemuksia käytöstä, ja löytyykö mistään suomenkielisiä käyttöohjeita? Itse en tajua mitään koko laitteesta, se väittää kielen olevan vireessä mutta korva sanoo jotain ihan muuta.

zici

Re: Viritysmittari Cherub WMT-555C

Viesti Kirjoittaja zici » 09 Marras 2006, 18:40

staropramen kirjoitti:Onko kokemuksia käytöstä, ja löytyykö mistään suomenkielisiä käyttöohjeita? Itse en tajua mitään koko laitteesta, se väittää kielen olevan vireessä mutta korva sanoo jotain ihan muuta.
olisko korva väärässä?? :lol:

staropramen

Viesti Kirjoittaja staropramen » 09 Marras 2006, 21:12

Yleensä korva on väärässä mutta ei tällä kertaa... Kyllä vika on varmasti siinä etten vaan älyä mikä asetus-nuotti siihen pitää valita.

zici

Viesti Kirjoittaja zici » 10 Marras 2006, 09:22

staropramen kirjoitti:Yleensä korva on väärässä mutta ei tällä kertaa... Kyllä vika on varmasti siinä etten vaan älyä mikä asetus-nuotti siihen pitää valita.
jaa... no valittettavasti en voi auttaa muuten kun, että mee kitarakauppaan ja pyydä viritin missä on suomenkieliset ohjeet. Ei pitäis olla kai kovin kalliita... :?

staropramen

Viesti Kirjoittaja staropramen » 10 Marras 2006, 14:19

Opin jo käyttämään sitä mittaria :lol:

zici

Viesti Kirjoittaja zici » 10 Marras 2006, 17:11

staropramen kirjoitti:Opin jo käyttämään sitä mittaria :lol:
onnieluni :mrgreen:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 10 Marras 2006, 21:43

Kitara on vireessä ja soi taas hyvin. Huomasin kuitenkin että mittari näyttää kielen olevan epävireessä vaikka 5 min sitten se olikin ok. Onko tämä mittareiden "ominaisuus" yleensä vai onko selitettävissä jollain järkevällä selityksellä? Tällä kertaa korva oli oikeassa ja mittari väärässä... 8)

Kertokee toki onko muissa mittareissa vastaavanlaisia juttuja havaittu.

polaris

Viesti Kirjoittaja polaris » 10 Marras 2006, 22:41

Huomasin kuitenkin että mittari näyttää kielen olevan epävireessä vaikka 5 min sitten se olikin ok.
huonot patterit saattaa vaikuttaa asiaan, ja tietenkihän sen kitaran saa soittamallakin epävireeseen.

staropramen

Viesti Kirjoittaja staropramen » 10 Marras 2006, 23:07

Patterit on uudet ja soittamaan ei viidessä minuutissa kyllä paljoo ehtinyt...

Scythe

Viesti Kirjoittaja Scythe » 11 Marras 2006, 00:21

Anonymous kirjoitti: Huomasin kuitenkin että mittari näyttää kielen olevan epävireessä vaikka 5 min sitten se olikin ok.
Jos viritysnuppi on osunut johonkin pöydänreunaan ja kääntänyt nuppia niin että kitara menisi epävireeseen? Minulla joskus käy sillä tavalla.. tosin jos KAIKKI kielet ovat epävireessä niin tämä ei ole se syy...
Viper 100fm:n, microcuben ja hotheadin omistan.

zici

Viesti Kirjoittaja zici » 12 Marras 2006, 13:55

Anonymous kirjoitti:Kitara on vireessä ja soi taas hyvin. Huomasin kuitenkin että mittari näyttää kielen olevan epävireessä vaikka 5 min sitten se olikin ok. Onko tämä mittareiden "ominaisuus" yleensä vai onko selitettävissä jollain järkevällä selityksellä? Tällä kertaa korva oli oikeassa ja mittari väärässä... 8)

havaittu on. Kannattaa antaa kielen olla ja sitte ku oikeen ite kuulet epävireen niin sitte kato mittarista

easti

Viesti Kirjoittaja easti » 12 Marras 2006, 17:44

Jos kitaran virettä muuttaa paljon esim. E-vireestä D-drop, niin voi olla, että muutkin kielet joutuu virittämään kuin matalan-E:n. Virittäessä kitaran kaulan jännitys muuttuu, ja se vaikuttaa muihinkin kieliin kuin pelkästään viritettävään.

Päärynämörkö

Viesti Kirjoittaja Päärynämörkö » 12 Marras 2006, 20:53

Anonymous kirjoitti:Kitara on vireessä ja soi taas hyvin. Huomasin kuitenkin että mittari näyttää kielen olevan epävireessä vaikka 5 min sitten se olikin ok. Onko tämä mittareiden "ominaisuus" yleensä vai onko selitettävissä jollain järkevällä selityksellä? Tällä kertaa korva oli oikeassa ja mittari väärässä... 8)

Uudet kielet venyvät aluksi ja siksi niitä saa olla virittelemässä aluksi kokoajan, mutta kyllä ne siitä asettuvat. Lämpötilan vaihtelut sekä suuret kosteuserot muuttavat myös virettä johtuen siitä, että kitaran materiaali on puuta joka "elää" jatkuvasti.

staropramen

Viesti Kirjoittaja staropramen » 16 Marras 2006, 12:41

Hyviä vinkkejä on poikinut tämä keskusteluketju, kiitokset vaan viisaammille siitä. Kokeilemalla ja säätämällä oon oppinu jo virittämään kitaraa ihan korvakuuloltakin. Viritysmittari on ollu hyvä apu, sillä voi ikään kuin tarkistaa että menikö oikein. Jokaisella on tietysti oma mielipiteensä siitä että pitääkö ensin opetella manuaalinen virittäminen ja vasta sitten viritysmittarilla viritys. Itse oon sitä mieltä että mittarin hankinta kannattaa, jos ei muuten virittäminen ota onnistuakseen.

zici

Viesti Kirjoittaja zici » 16 Marras 2006, 14:55

staropramen kirjoitti:Kokeilemalla ja säätämällä oon oppinu jo virittämään kitaraa ihan korvakuuloltakin. Viritysmittari on ollu hyvä apu, sillä voi ikään kuin tarkistaa että menikö oikein. Jokaisella on tietysti oma mielipiteensä siitä että pitääkö ensin opetella manuaalinen virittäminen ja vasta sitten viritysmittarilla viritys. Itse oon sitä mieltä että mittarin hankinta kannattaa, jos ei muuten virittäminen ota onnistuakseen.
hyvä homma. Itekkin teen suurin piirtein noin

Vastaa Viestiin