Kysymyksiä aloittelijalta

Kitaransoittamiseesta ja soittamisen tekniikasta asiaa tänne.

Valvojat: scepa, selmu

Kysymyksiä aloittelijalta

ViestiKirjoittaja Ortizz » 15 Tammi 2011, 23:42

Moi

Oon parikymppinen, juuri intistä kotiutunut, kitaransoitosta kiinnostunut, mutta vasta aloitteleva sellainen. Olis muutama kysymys. Eli

- Mitä arpeggiot ovat ja miksi niitä kannattaa harjoitella?

- Mitä kannattaa lähteä harjoittelemaan sointujen opettelemisen jälkeen tai niiden kanssa, kehittyäkseen?

Ja jos jotain soittamiseen liittyvää hyvää kirjallisuutta osaisitte suositella, niin olisin kiitollinen.

Kaikki neuvot tervetulleita!
Ortizz

Re: Kysymyksiä aloittelijalta

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 16 Tammi 2011, 04:21

Ortizz kirjoitti:Moi

Oon parikymppinen, juuri intistä kotiutunut, kitaransoitosta kiinnostunut, mutta vasta aloitteleva sellainen. Olis muutama kysymys. Eli

- Mitä arpeggiot ovat ja miksi niitä kannattaa harjoitella?

- Mitä kannattaa lähteä harjoittelemaan sointujen opettelemisen jälkeen tai niiden kanssa, kehittyäkseen?

Ja jos jotain soittamiseen liittyvää hyvää kirjallisuutta osaisitte suositella, niin olisin kiitollinen.

Kaikki neuvot tervetulleita!

Tässä kanssa parikymppinen kitaristi soitellu varmaan se viitisen-kuus vuotta nyt, ei enää voi muistaa.

Ite sanon, että parhaiten oppii vaan soittamalla. Ja aivan varmasti tähänkin tulee joku mussuttamaan teoriasta(jota toki on sitäkin hyvä osata jonkun verran) ja siitä kuinka hyvä olis mennä opettajalle, mutta se on musta vähän teennäistä paskaa. On sitten ammattimuusikon ura mielessä tai vaan omaksi iloksi, jos kärsivällisyyttä ja oppimishalua löytyy niin ilman mitään opettajia pärjää hyvin ja liika teoria taas saattaa kahlita liikaa sitä inpsiraatiota. Mäkin lähes täysin ite oppinut ja kehtaan sanoa, että kyllä mä jotain osaankin jo.

Sitten noihin ite kysymyksiin sanosin, että arpeggiot on mun käsittääkseni termi mitä käytetään sointujen soitosta tavallaan purkaen se sointu sävel kerrallaan(esim. joku perussointu, ja pyyhkäset kielten läpi soittaen kaikki siihe soinnussa käytössä olevat kielet..En nyt oikeen osaa paremminkaan selittää..). Ero sweeppaamiseen on se, että arpeggioissa se sointu ja ne sävelet annetaan soida, kun sweepatessa ne dembataan, mutta tääkin termi on mulle vähän epävarma, kun jossain yhteyksissä oon kuullut kyseistä termiä käytettävän, vaikka ihan sweeppailusta ollu kyse. Noiden termien runkkauskin on aika turhaa loppu viimeksi.

Sointujen opettelun jälkeen, se on ihan omasta mausta ja mielenkiinnosta kyse, että mitä kantsii opetella. Jos haluat alkaa laulaa ja rämpyttää soittuja nuotiokitata tyyliin, alat harjotella vaikka eri komppaus tahteja ja opetat kätes tekemään sitä vaikka samalla kun aluks vaan hyräilet lauluosuuksien melodiaa siitä soitettavasta biisistä.

Tai sitten voit vaikka opetella näppäilemään, sormilla tai ihan plekulla tai sekä sormilla, että plekulla(termi tähän tais olla "Chicken picking")soitella eri näppäily kuvioita ja taas hinkata niitä niin pitkään, että tulee puhtaasti ja ilman pätkimisiä.

Sointujahan on ihan vitusti, niitten avulla voi yrittää vaikka sitä teoria pohjaa myös opetella, että esim. mikä sävel tarvitaan, että D duurista tulee molli jne.

Myös improvisaatiota ja sävelkorvaa voi harjottaa, esim. äänittämällä tietynlaisia sointukuvioita ja siihen koittaa sooloilla.

Siinä nyt jotain mitä äkkiseltään mieleen tuli. Se on kumminkin niin siitä tavotellusta tyylistä ja soittajan omista mieliteoista kiinni, että mitä haluaa ja mitä ei opetella. Jotkut ammattimuusikotkin pärjää vaan muutamalla hassulla soinnulla. :wink:
Vic Rattlehead

ViestiKirjoittaja koho055 » 14 Huhti 2013, 19:12

Täällä myös toinen aloittelija! Kysymykseni kuuluu että mistä kannattaa ostaa ensimmäinen kitara ja minkälainen malli sopii aloittelijalle?
koho055

ViestiKirjoittaja selmu » 16 Huhti 2013, 17:57

koho055 kirjoitti:Täällä myös toinen aloittelija! Kysymykseni kuuluu että mistä kannattaa ostaa ensimmäinen kitara ja minkälainen malli sopii aloittelijalle?

Tuohon on todella vaikea vastata koska kitaroita on aivan tolkuton määrä ja hintahaitari jokseenkin hulvaton.
Panostettava rahamäärä ratkaisee jo paljon, eli paljonko rahaa on käytettävissä?
Ei tää voi olla näin vaikeeta.Eihän tästä tuu yhtään mitään.
selmu
Site Admin

ViestiKirjoittaja stille » 10 Loka 2013, 17:48

Voi kai minuakin aloittelijaksi vaikka reilun vuoden olen yksinäni ajoittain kitaraa rämpyttänytkin.
Kysymykseni on sitten sellainen, että mitäköhän ihmettä kirjainmerkinnät tabulatuuri-numeroiden välissä tarkoittaa? Siis esimerkiksi Metallican Nothing else matters -biisin tabulatuureissa on tällaisia: 0h5p0 ja 7p0 ja 0h5. Muissakin biiseissä olen tällaista havainnut, en ainoastaan Metallicalla. Soitaminen vaan vähän tyssää kun ei ymmärrä tuollaisia. Valaisisikohan joku?
En unohda niitä hetkiä, jotka yhdessä koettiin.
En niitä sanoja, joita vaihdettiin.
En mitään sinusta poistaisi.
En hetkeäkään muuttaisi.
stille

ViestiKirjoittaja Ukkovaari » 11 Loka 2013, 12:46

stille kirjoitti:..., että mitäköhän ihmettä kirjainmerkinnät tabulatuuri-numeroiden välissä tarkoittaa? Siis esimerkiksi Metallican Nothing else matters -biisin tabulatuureissa on tällaisia: 0h5p0 ja 7p0 ja 0h5. ?

h = hammer on eli sormen painallus kieleen

p = pull of eli sormen nostaminen kieleltä

Esim. 0h5p0 tarkoittaa, että soitat putkeen alkaen siten, että napautat kieltä ja se soi vapaana ja heti perään painat sormen 5 väliin (hammer on) (soi 5 välistä) ja nostat sen samantien pois (pull of) ja jätät kielen soimaan taas vapaana.

Tietoa löytyy mm.

viewtopic.php?f=21&t=4305

http://www.kitarat.info/vinkit-ja-oppaa ... elitykset/
Ukkovaari

Paluu Soittaminen ja tekniikka