Teoriaa skaaloista

Kitaransoittamiseesta ja soittamisen tekniikasta asiaa tänne.

Valvojat: scepa, selmu

Teoriaa skaaloista

ViestiKirjoittaja Beppo » 25 Huhti 2010, 15:54

Olen yrittänyt väsätä biisiä. Ongelma on, että en tiedä mistä siihen voi soittaa sooloa tai laulaa melodiaa. Otan esimerkiksi seuraavan:

Biisi kulkee B-duurissa, tai näin olen ainakin ajatellut. Aloitan soittamalla D mollia pitkään, joka on F-duurin "sukulais mollisointu", näin olen käsittänyt. Ilmeisesti noilla tietystä avaimesta soitetuilla kappaleilla on omat tietyt sointunsa.

Nyt kun yritän soittaa sooloa tuolle D mollille B-duuri skaalasta niin ei se kyllä tunnu sopivan siihen, mutta jos soitan sooloa D-molli pentatonic skaalasta niin sopii hyvin.

Sitten vaihdan sointuja B, F ja G duuriin. Näille soinnuille tuo B-duuriskaala sopii hyvin.

Soinnut sopii kyllä hyvin yhteen keskenään, mutta pitääkö tuota skaalaa vaihtaa kesken biisin, vaikka myös D-molli kuuluu Sävellajiin B? Olen käsittänyt, että duuriskaala sopii biisille kuin biisille kunhan soitetaan samaa skaalaa kuin biisin sävellaji on?

Onko tähän olemassa jotain ohjetta, tai osaako joku neuvoa lyhyesti, vai onko kaikki vain korvan varassa eikä mitään varsinaisia sääntöjä ole olemassa?
Beppo

ViestiKirjoittaja Tomppa » 25 Huhti 2010, 20:09

Soita siten vaa ku hyvältä kuulostaa, turha siinä on mitää teorioita miettiä jos homma toimii ilmanki. If it ain't broken, don't fix it.
Up to eleven!!!
Tomppa

ViestiKirjoittaja miikka-h » 25 Huhti 2010, 23:56

Väittäisin -mutta voin olla aivan täysin väärässäkin- että B-duurin sijasta skaalaksi sopisi F-duuri. Päättelisin ainakin siitä, että sanoit soolon toimivan D-molli skaalalla. Oletko myös aivan varma siitä, että biisi menee varmasti juuri B-duuri sävellajissa, eikä F-duurissa?
miikka-h

ViestiKirjoittaja Beppo » 26 Huhti 2010, 12:05

miikka-h kirjoitti:Väittäisin -mutta voin olla aivan täysin väärässäkin- että B-duurin sijasta skaalaksi sopisi F-duuri. Päättelisin ainakin siitä, että sanoit soolon toimivan D-molli skaalalla. Oletko myös aivan varma siitä, että biisi menee varmasti juuri B-duuri sävellajissa, eikä F-duurissa?

No oikeestaan mulla ole edes tietoa mistä se menee. Ajattelin vaan, että jos päätän, että se menee B:stä ni sit se menee, että niin hataralla pohjalla mun teoria.

Siis kun ne duurisoinnut on B-duurista ja toi D on sitten siihen sopiva mollisointu, niin siitä päättelin, että se ois B-duuri. Siinä se ongelma onkin kun en tiedä miten noita sävellajeja määritellään. Jos soitan vaikka E A B kuviota niin varmasti siihen E pentatoninen blues sopii, mutta miten noita duuri skaaloja ja sen muunnoksia sitten tulisi käyttää.
Beppo

ViestiKirjoittaja miikka-h » 26 Huhti 2010, 17:37

Oletan, että osaat normaalit duuri- ja molliskaalan? Niitten avulla sävellajit on useimmiten helppo päätellä.

Esimerkiksi:

D-molliskaalan sävelet: d, e, f, g, a, b(alennettu h), c, d

F- duuriskaalan sävelet: f, g, a, b, c, d, e, f

B- duuriskaalan sävelet: b, c, d, alennettu e, f, g, a, b

Tästä huomaa, että D-molli ja F-duuri skaalat koostuvat samoista sävelistä, ne vain alkavat eri sävelistä. B-duuriskaala koostuu muuten samoista sävelistä, paitsi että e:n sijaan siinä on alennettu e. B- duurin parisointu on sen sijaan G- molli.

Toinen asia, minkä huomasin alkuperäisestä postauksesta, ja mikä myös voi vaikeuttaa soolon tekemistä, vaikkei muuten biisiä pahentaisikaan, on tuo G-duuri sointu. G-duuri sointuhan koostuu sävelistä g, h, d. Tuo h-sävel ei kuulu mihinkään edellä mainituista skaaloista, sen sijaan joidenkin skaalojen moodeihin. Moodeja (muunneltuja skaaloja) löytää ainakin http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php
miikka-h

ViestiKirjoittaja Beppo » 27 Huhti 2010, 17:09

Juuri tuota skaalasivustoa jonka linkitit olen käyttänyt, mutta nytkin kun laitan siihen tuon D-molli skaalan niin se on erilainen kuin mitä kirjoitit tuohon. Noita vaihtoehto on kolme D minor, ascending ja descending, mutta mikään noista kolmesta ei ole tuo minkä laitoit. Hämmentää aika lailla. Mitä noista tulisi käyttää ja milloin? Lisäksi tuolta skaala sivuilta löytyy niin hirvittävästi noita skaaloja, että tuntuu aika mahdottomalta opetella niitä. Jostain olen lukenut ohjeeksi, että kunhan osaat pentatonisen ja duuriskaalan niin niillä pääsee jo pitkälle, eikä välttämättä muuta tarvitsekaan.

Ja tuo ns. universaali duuriskaala (major). Luen sellasta kirjaa kuin Heavy guitar bible II ja siinä tuo universaali duuriskaala on määritelty esim A:lle seuraavasti.

A-duuri : a, b, c#, d, e, f#, G#

Tämän skaalan löydän tuolla netin skaalaohjelmalla, eli A-major. Ja tuota majoria tai duuriskaalaa yritän sovittaa kaikkiin biiseihin, tai näin olen käsittänyt, että sillä voi periaatteessa soittaa kaikkien biisien soolot, mutta jos soitan esim. bluesia niin eihän se siihen sovi, vaan pentatoninen blues skaala sopii siihen johon myös osaan lisätä 2 blue nuottia.

Kyllähän biisejä tehdessä on aikaa kokeilla mitkä soinnut sopivat ja mitkä kuulostaa hyvältä, eikä tarvi olla mitään hajua musiikin teoriasta, mutta kiva se olisi tietää mitä tekee ja tehdä asiota "järkevämmin". Kyllä kai jotain sääntöjä täytyy olla olemassa, että pystyy improvisoimaan, tai sitten soittajilla on niin hyvä korva/näkö/sormi yhteys, että jo etukäteen 'tuntevat´ sopiiko nuotti tähän kohtaan, tietävät miltä se kuulostaisi ennenkuin soittavat sen.
Beppo

ViestiKirjoittaja miikka-h » 27 Huhti 2010, 19:30

Tuo descending on se sama molli skaala, minkä laitoin tuohon, erona se, että oli merkinnyt ylennetyn a:n b:nä eli alennettuna h:na. Saattaa hämätä.

Skaalojen opettelusta: Tuskin on tarvetta opetella kaikkia, mutta kannattaa tosiaan opetella tuo descending molli (puhekielessä ihan vaan molli) skaala, pentatonisen mollin lisäksi.
miikka-h

ViestiKirjoittaja Tomppa » 29 Huhti 2010, 16:51

Luonnollinen molli anyone? (a.k.a. Aiolinen moodi)
Up to eleven!!!
Tomppa

ViestiKirjoittaja miikka-h » 29 Huhti 2010, 17:10

Aivan, luonnollinen mollihan sen virallinen nimi olikin.
miikka-h

Paluu Soittaminen ja tekniikka