Miten musiikkia "lasketaan"

Kitaransoittamiseesta ja soittamisen tekniikasta asiaa tänne.

Valvojat: scepa, selmu

Miten musiikkia "lasketaan"

ViestiKirjoittaja Kaappari » 10 Tammi 2010, 02:55

Eli ton musiikin laskemisessa olisi ongelmaa. Muistan joskus 12v sitten yläasteella ku oli jotain kitaran soiton alkeita ni laskettii 1,2,3,4 kun soitettiin 4x sointu. Nyt kun olen reenaillut tuota soittamista vuosin jälkeen itekseni niin ongelmia on pysyä oikeessa tahdissa kun pitäisi soittaa jotain nopeaa tabulatuurejen avulla. Laitetaan nyt vaikka metallican master of puppets esimerkiksi. Miten tuommoisissa nopeissa biiseissä pysytään rytmissä?

Varmaan vähän epäselvä tämä viesti mutta en osaa paremmin asiaani ilmaista.
Kaappari

Re: Miten musiikkia "lasketaan"

ViestiKirjoittaja timppa » 10 Tammi 2010, 03:10

Metronomi vois auttaa. Mulla on tämmönen: http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/verk ... php?p=1940
Tuo laskee aika nopeeta neljään. Sitten silleen voi kans tehä, että laittaa biisin soimaan vaikka youtubesta ja sitten ite soittaa kitaralla mukana.
timppa

ViestiKirjoittaja Kaappari » 10 Tammi 2010, 04:52

Mulla o metronomi tossa virittimessä mut se tikitys ei kuulu oikeen kun soittaa. Youtube juttu sinäänsä olis ihan OK mutta olis kiva pysyä rytmissä ilman mitään taustamusiikkei tai metronomia.
Kaappari

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 10 Tammi 2010, 12:35

Harjottelemalla se rytmitaju tulee mukaan ei siinä muu auta.

Sellasseen vinkin voisin antaa, että kannattaa yrittää, tuntuu se sitte miten vastenmieliseltä tahansa niin ns. "hakea" sitä rytmiä vaikka soittamalla sen alkuperäsen mukana tai metronomin hakatessa taustalla ja sitten kun alkaa niitten tahdissa pysyä voi yrittää ilman.

Jos rytmitajua löytyy niin jalalla sen rytmin polkeminen auttaa ainakin meikäläistä jonkin verran keskisttymään.
Vic Rattlehead

Rumpukone

ViestiKirjoittaja penkkis » 14 Tammi 2010, 14:58

Ite treenailin aikoinaan rytmiä jonkun rumpukoneen kanssa. Netti on täynnä ilmaisia rumpukoneita. Voi myös auttaa jos kokeilee esim ensin 1, 2, 3, 4, ja sitten koittaa puolittaa sen yks ja kaks ja kol ja nel ja. kannaattaa myös ottaa harjoituksiin joitain muitakin tahtilajeja esim. yy, kaa, koo, yy, kaa, koo. Nopeissa tahdeissa en ajattele kuin ykkös tahtia, mutta kukin tyylillään.
penkkis

ViestiKirjoittaja selmu » 16 Tammi 2010, 10:10

Kaappari kirjoitti:Mulla o metronomi tossa virittimessä mut se tikitys ei kuulu oikeen kun soittaa. Youtube juttu sinäänsä olis ihan OK mutta olis kiva pysyä rytmissä ilman mitään taustamusiikkei tai metronomia.

Itse käytin heilurimallista metronomia. Vaikkei sitä kuullut niin tempoon pääsi katsomalla heilurin liikettä. Ei haitannut vaikka ei merkonomin hihitystä kuullutkaan.

Harjottelemalla se rytmitaju tulee mukaan ei siinä muu auta.

Olen Vicin kanssa samoilla linjoilla.Rytmissä pysyminen kehittyy vähän niinkuin itsestään tekniikan kehittyessä ja soittovarmuuden kasvaessa. On helpompaa keskittyä tempoon ja muiden bändin jäsenten tekemisiin kun ei tarvitse otsa rypyssä keskittyä omaan soittamiseen.
Ei tää voi olla näin vaikeeta.Eihän tästä tuu yhtään mitään.
selmu
Site Admin

Paluu Soittaminen ja tekniikka