Blues biisejä

Kitaransoittamiseesta ja soittamisen tekniikasta asiaa tänne.

Valvojat: scepa, selmu

Blues biisejä

ViestiKirjoittaja makaz » 14 Heinä 2009, 22:14

Haluaisin opetella soittamaan vähän bluesia, niin mitä biisejä suosittelisitte. Tai jokin hyvä artisti. Ja jos on jotain neuvoja yleensä bluesin soittoon niin niitä otetaan vastaan :D.

Niin ja vois olla mielellään vähän helpompia biisejä. :D
makaz

ViestiKirjoittaja Tonski » 14 Heinä 2009, 22:35

www.youtube.com

Tuolta löytyy blues-soitteluun paljo opetusvideoita. Kannattaa opetella se bluesin käytetyin I-IV-V sointukierto seiskasoinnuilla ainakin perus 12-tahtiblues, sit bluusihan on tosi impropohjasta, niin improvisaatiota kannattaa kanssa opetella.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Blues#Blue ... uspiirteet

Varmaan ihan hirmunen yllätys että suosittelen kuuntelemaan jotain B.B.Kingiltä? Koeta hommata jostain sen viimeisin albumi One Kind Favor, tosi kivan kuulosta on mun mielestä. Sit Johnny Winter on sellasta blues-rockia, suosittelen kanssa.
Tonski

ViestiKirjoittaja makaz » 14 Heinä 2009, 22:41

Juu kiitoksia noista!
makaz

ViestiKirjoittaja arvuuttelija » 15 Heinä 2009, 15:55

no mitä mä olen tehny, nii oon opetellu hirveen läjän kuuluisimpien likkejä b.b king stevie ray etc sitten olen kuunnellu miten niitä käytetään ja soitellu taustaraidan päällä :roll:

sit ku osaa niitä tarpeeks nii sit voi vedellä likkejä toistensa perään niiku prot 8)

sit ku o valinnu haluamansa skaalatyypin (vaikka pentatonic E minor/major) nii kandee opetella samasta skaalasta "blue" ja dorian nuotit nii saa mukavasti variointia soittoon :wink:
arvuuttelija

ViestiKirjoittaja Miekkonen » 15 Heinä 2009, 19:42

arvuuttelija kirjoitti:sit ku o valinnu haluamansa skaalatyypin (vaikka pentatonic E minor/major) nii kandee opetella samasta skaalasta "blue" ja dorian nuotit nii saa mukavasti variointia soittoon :wink:

En olekaan aikasemmin kuullu tota doorista nuottia mainittavan, tarkoitetaanko sillä sitä nuottia, joka löytyy perusasemassa puoli sävelaskelta H-kielen toisen nuotin alta? Ite oon sitä käyttäny useastikin, mutta en ole sille mitään nimeä kuullut.

Bluussin opetteluun pääsee sisään nopeasti kun opettelee 12-tahtibluesin ja pentatonisen asteikon noitten blue-nuottien kanssa. Sitten treenaat bluestaustan päälle improa, pentatonisella asteikolla saa aika lailla mitkä tahansa omat räpellykset kuulostamaan lähes siedettävältä. Kun kuuntelet bluesia, niin kannattaa tutkia tyypillisimpiä fraseerausmuotoja ja ihan suoraan vaan kopioida niitä. Hyvä esimerkki on esimerkiksi "kysymys/vastaus"-soolottelutyyli, jossa soitetaan kahden lickin erissä. Ensimmäinen lick kuulostaa fraseeraukseltaan ja sävelkulultaan kysymykseltä. Kysymyksen jälkeen pidetään pieni tauko ja vastataan siihen vastauksen kuuloisella lickillä. Tätä on yleensä tehty kahdella kitaristilla, mutta toimii hyvin yksinkin.
Miekkonen

ViestiKirjoittaja Tonski » 16 Heinä 2009, 14:57

Miekkonen kirjoitti:En olekaan aikasemmin kuullu tota doorista nuottia mainittavan, tarkoitetaanko sillä sitä nuottia, joka löytyy perusasemassa puoli sävelaskelta H-kielen toisen nuotin alta? Ite oon sitä käyttäny useastikin, mutta en ole sille mitään nimeä kuullut.

Doorinen nuotti on mollipentatonisen asteikon "duurikutonen" joka on siis se ainut nuotti mikä erottaa doorisen skaalan molliskaalasta. Esmes A-mollipentatoninen doorinen nuotti ois F#, periaatteessa sen voi hahmottaa niinkin että duurisävysen asteikon doorinen nuotti on rinnakkaissävellajin priimi, jos siitä jotain saa irti. :D

Joo ja jos oon väärässä tän kanssa niin korjatkaa ronskisti vaan!
Viimeksi muokannut Tonski päivämäärä 16 Heinä 2009, 19:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Tonski

ViestiKirjoittaja arvuuttelija » 16 Heinä 2009, 16:57

lähinnä sitä meinasin että kannattaa heitellä väliin ns doorisia likkejä sekaan kuulostaa hienolta :roll: oon viimeaikoina kasvatellu sen puolen arsenaalia
arvuuttelija

ViestiKirjoittaja Miekkonen » 17 Heinä 2009, 01:12

Tonski kirjoitti:
Miekkonen kirjoitti:En olekaan aikasemmin kuullu tota doorista nuottia mainittavan, tarkoitetaanko sillä sitä nuottia, joka löytyy perusasemassa puoli sävelaskelta H-kielen toisen nuotin alta? Ite oon sitä käyttäny useastikin, mutta en ole sille mitään nimeä kuullut.

Doorinen nuotti on mollipentatonisen asteikon "duurikutonen" joka on siis se ainut nuotti mikä erottaa doorisen skaalan molliskaalasta. Esmes A-mollipentatoninen doorinen nuotti ois F#, periaatteessa sen voi hahmottaa niinkin että duurisävysen asteikon doorinen nuotti on rinnakkaissävellajin priimi, jos siitä jotain saa irti. :D

Joo ja jos oon väärässä tän kanssa niin korjatkaa ronskisti vaan!

Joo eli taisin olla oikeessa. Doorinen nuotti tuo soolotteluun kivan bebop-vivahteen, tai ainakin minun korvaani kuulostaa sen tyyliseltä.
Miekkonen

ViestiKirjoittaja selmu » 18 Heinä 2009, 09:47

Tuoltapa saa vähän lisää tietoa bluesista.Laitoin myös yhden bluesia soittavan nettiradion linkin mukaan.

http://12bar.de/solotech.php

http://www.bluesforpeace.com/

http://www.blueslinks.nl/home.php

http://www.bluesradio.co.uk/

http://www.blues-finland.com/

Blues-vaari selmu on hieman ehkä hämmentynytkin käyttäjien kiinnostuksesta blues musiikkia kohtaan.Hieno homma. (eipä tarvitse olla ihan yksin täällä metallimiesten maailmassa) :wink:
Ei tää voi olla näin vaikeeta.Eihän tästä tuu yhtään mitään.
selmu
Site Admin

Paluu Soittaminen ja tekniikka