Slide-putket

Kitaransoittamiseesta ja soittamisen tekniikasta asiaa tänne.

Valvojat: scepa, selmu

Slide-putket

ViestiKirjoittaja mallu » 21 Maalis 2009, 17:17

Tänne keskustelua lähinnä bluessin ja countryn parissa käytetyistä slide-putkista.

Jos joku ei tiedä, niin slide-putket ovat esim. lasista tai metallista valmistettuja putkia, jotka sujautetaan otelautakäden sormeen ja liu'utetaan pitkin kaulaa painamatta kummemmin kieliä. Näin saadaan ihan omanlaisensa saundi ja voidaan liu'utella esim. vain yhden nauhan alueella, joka ei onnistu ilman putkea.

Millaisista slaideista itse tykkäät? Onko ketään tiettyä slide-taituria, jota fanitat jne.

Itse olen hankkinut dunlopin metallisen ja lasisen putken, mutta metallinen oli liian pieni, painava ja kuullosti aika tukkoiselta. Lasinen taas sopii mainiosti nimettömään ja sillä on huomattavasti helpompi soittaa. Ääni on kirkkaampi ja hieman terävämpi. Tosin olen saanut aikaan vasta lickejä, jotka nimesin Ghost Town 1-3:ksi, niiden haamumaisen saundin vuoksi.

Pitkästä virsi kaunis, joten pistääkähän muutkin slaidin käyttäjät tai siitä kiinnostuneet viestiä.

Metallinen slide-putki.
Pyrex-lasinen.
Random-tyyppi vetää slaidilla.
Viimeksi muokannut mallu päivämäärä 21 Maalis 2009, 17:22, muokattu yhteensä 1 kerran
mallu

ViestiKirjoittaja Tomppa » 21 Maalis 2009, 17:20

Kyllähän tuommoinen lasinen slaidi löytyy nurkista pölyttymästä. Tuntuu vähän että se on liian pitkä mulle joten ei ole tullut erityisemmin käytettyä.

Jospa sitä joskus tulisi hankittua sopivan kokonen putkilo ja innostusta treenailla avovireillä soittoa. Vois olla ihan nastaa khyll.
Up to eleven!!!
Tomppa

ViestiKirjoittaja mallu » 21 Maalis 2009, 17:26

Tomppa kirjoitti:Kyllähän tuommoinen lasinen slaidi löytyy nurkista pölyttymästä. Tuntuu vähän että se on liian pitkä mulle joten ei ole tullut erityisemmin käytettyä. Vois olla ihan nastaa khyll.

Minullakin se on aika pitkä, että kattaa kaikki kielet kevyesti. Tungin sisään pienen muovipätkän, niin se asettui jämäkämmin sormeen.
mallu

ViestiKirjoittaja Handy » 21 Maalis 2009, 17:45

Kolmisen kappaletta noita löytyy, kaksi metallisia kaverin tekemiä ja yksi muovinen koulun kaiutintyöstä nyysitty. Muovisen ääni miellyttää paljon enemmän, paljon pehmeämpi, ei niin raastava kuin metallisilla.

Ei pahemmin kyllä ole tullut slideiltyä, lähinnä normivireestä jotain sointuja opetellut soittamaan. Avovireistä kyllä mukavaa soitella, ainakin Gunsien Bad Obsessionia ja Aerosmithin Draw The Lineä, näin vinkkinä. Ensimmäinen taisi olla Gb:stä ja 'Smithien A:sta.
Handy

ViestiKirjoittaja Tonski » 21 Maalis 2009, 20:04

Jarmo Nikku veti godlike siinä Rockway-mainoksessa.

Ite haluisin kokeilla slideä, ei vaan täältä saa Lieksasta eikä kehtaa tilata asiakseen parinkympin postikuluilla. Josko jossain kauempana käydessä tulis hankittua.
Tonski

ViestiKirjoittaja GuitarMyMaster » 22 Maalis 2009, 21:08

Seyomour Duncanin slide, joka ei ole varsinaisesti putki, vaan sen voi kääntää jolloin soitto normaalia (tosin lisäpainolla nimettömässä).
GuitarMyMaster

ViestiKirjoittaja mallu » 22 Maalis 2009, 23:22

Tonski kirjoitti:ei vaan täältä saa Lieksasta eikä kehtaa tilata asiakseen parinkympin postikuluilla. Josko jossain kauempana käydessä tulis hankittua.

Kokeile täältä.. Parin euron postikulut ja hyvät plektra- ym. tarvikevalikoimat.
mallu

Paluu Soittaminen ja tekniikka