Kuinka nopeasti opitte sweeppaamaan?

Kitaransoittamiseesta ja soittamisen tekniikasta asiaa tänne.

Valvojat: scepa, selmu

ViestiKirjoittaja mallu » 10 Joulu 2008, 17:58

Kuinka kauon tarkalleen ottaen olet soittanut? Sweeppamista ei kannata liian aikaisin alkaa harjoittelemaan, vaan kannattaa ensin hioa kaikki perustekniikka kuntoon. Bendit, slidet, pikkaustekniikka (alternate, economy, downstroke), triolit yms. ja mahdollisesti tapping. Itse en aio välttämättä ikinä tietoisesti harjoitella sweepingiä, koska en näe sitä edes kovin hyödylliseksi tekniikaksi.
Pugi kirjoitti:Ei sitä sweeppiä kannata aloittaa kun on soittanu vasta vähän aikaa,itsekkin olen sen puolitoista vuotta soittanut enkä ole edes yrittänyt...johtuu tosin siitä ettei se paljoa kiinnosta.

Komppaan 100%:sti.
timppa kirjoitti:
mallu kirjoitti:en näe sitä edes kovin hyödylliseksi tekniikaksi.

Mun mielestä se riippuu siitä, että millasta musiikkia soittaa.

Tietysti se joissain musiikkityyleissä painottuu enemmän kuin toisissa, mutta joka tapauksessa on paljon tärkeämpää opetella ensin perustekniikat kuntoon.
Viimeksi muokannut mallu päivämäärä 10 Joulu 2008, 18:18, muokattu yhteensä 2 kertaa
mallu

ViestiKirjoittaja Pugi » 10 Joulu 2008, 17:59

Ei sitä sweeppiä kannata aloittaa kun on soittanu vasta vähän aikaa,itsekkin olen sen puolitoista vuotta soittanut enkä ole edes yrittänyt...johtuu tosin siitä ettei se paljoa kiinnosta.
Pugi

ViestiKirjoittaja timppa » 10 Joulu 2008, 18:07

mallu kirjoitti:en näe sitä edes kovin hyödylliseksi tekniikaksi.

Mun mielestä se riippuu siitä, että millasta musiikkia soittaa.
timppa

ViestiKirjoittaja HaGGe » 10 Joulu 2008, 20:45

Ei välttämättä kannata ruveta harjoittelemaan heti Bodomin kappaleita...
Kannattaa eka opetella paljon teoriaa ja soittotapoja, jonka jälkeen on helpompi harjoitella itse kappaleita...
HaGGe

ViestiKirjoittaja L4sh » 10 Joulu 2008, 21:19

Olin soittanut todella kauan ennen kuin edes koskin sweeppaukseen.
Aloitin aktiivisen sweeppiharjoittelun viimekesänä ja tässä on tulos mihin nykyään
pystyn: http://www.youtube.com/watch?v=plidij5IS_U
L4sh

ViestiKirjoittaja Razorth » 10 Joulu 2008, 21:33

Itse en ole sweeppiä paljoa harjoittanut, olen todennut tosin ettei sille ole mitään käyttöä soitossani.

Alat harjoitella sitten kun näät se tarpeelliseksi, ei siinä mun mielestä ole mitään sääntöä, tekniikat voin harjoitella siinä järjestyksessä kun itse haluaa :)
Razorth

ViestiKirjoittaja Kraken » 10 Joulu 2008, 22:21

En mitenkään erityisesti ole opetellut sweeppiä, mutta välillä tulee sellasia tiluja, ettei ilman sweeppiä saavuta oikeaa tempoa, joten olen siihen tilanteeseen sitä pistänyt. Tekniikkahan on itseasiassa hyvin yksinkertainen muutaman päivän kun tahkoaa niin alkaa mennä kohtuuvauhdilla ja sitten se automatisoituu hyvin äkkiä.
Ibanez GRG170DX-BKN -sähkökitara
Roland Cube15x -vahvistin
Digitech Death Metal -säröpedaali
Johnson JAG-7200-VSB3 -akustinen kitara
Kraken

ViestiKirjoittaja Tomppa » 11 Joulu 2008, 17:46

Wendigo kirjoitti:Ite oppisin melko nopeasti, kun päivittäin harjoittelin tuolta "HARJOITUKSET" osiosta Tompan sweep-treeniä. :wink:

Hyvä että kelpas, itte en ossaa vielä sweeppailla : )
Viimeksi muokannut Tomppa päivämäärä 14 Joulu 2008, 13:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Up to eleven!!!
Tomppa

ViestiKirjoittaja mallu » 11 Joulu 2008, 19:55

hänmies kirjoitti:no komppikitaraa on tullu tossa vuosienvarrella sillontällön rämpyteltyä. osaan jotenkuten voimasoinnut barret avoimet ja välttävästi nuotit. Mut nyt oon soittanu vasta pari kuukautta kun toi soittaminen rupes ihan oikeesti kiinnostaan. Tänä aikana oon keskittyny noihin sooloihin. musiikkimakuuni kuuluu bodom ja vituttaa kun en sitä osaa soittaa (siis niitä sooloja). Eikö sit viä kannata alkaa opetteleenkaan sweeppaamista?

Kannattaa barret ja powerit ottaa kunnolla haltuun ja treenailla kuntoon ennen sweeppaamista. Kiinnostaisi tietää, miten muuten olet tekniikkaa treenannut? Voithan ottaa sen sweeppaamisen osaksi päivittäistä rutiinia, vaikka joku 5-10min, mutta älä missään nimessä odota pikaisia tuloksia ja pidä pääpaino tärkeämissä perustekniikoissa yms.
mallu

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 11 Joulu 2008, 20:24

Sweeppiä ei mun mielestä kannata alkaa treenailemaan ennen kun on jokunen kasa sointuja ja barreja hallussa, plus kun joku alternate ja economy picking vai mikälie alkaa sujua jollain tasolla.

Itse ainakin tuo alternaten/economy pickingin treenaus on jokseenkin auttanut sweeppauksen opetteluun, mutta en kyllä vannoisi että osaan sweepata. Tarvisi melkein saada jonkun ulkopuolisen mielipiteitä.. :)

Kun se plekukäsi on tottunu siihen "e.p." meininkiin, niin se demppaus tekniikkakin tuntuu luontevammalta. Joku dragonforcen laulaja tais jossain videossakin sanoa, että aluks tavallaan tulee sellanen "pakkoliike" yrittää pickata ne kielet ennemmin kun vaan pyhkästä niiden yli ja tästä tavasta itse koen paremmin päässeeni eroon just tällä "e.p." treenauksella.

Termit on hakusessa, mutta etköhän sä ymmärrä mun pointtini..
Vic Rattlehead

Seuraava

Paluu Soittaminen ja tekniikka