Aloittelijoden Tietopaketti

Kitaransoittamiseesta ja soittamisen tekniikasta asiaa tänne.

Valvojat: scepa, selmu

ViestiKirjoittaja Slash4 » 12 Kesä 2008, 11:41

Siis totta kai tuossa pentatonisessa on ylennystä ja alennusta, mutta siis c-duuriskaalassa ei oo mitään mainituista. Ilmaisin sen huonosti tuossa edellisessä postauksessa.
Slash ja Kirk Hammet \,,/
Slash4
 
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Touko 2007, 19:46

ViestiKirjoittaja mallu » 13 Kesä 2008, 11:26

ARRGH! Mikä valaistumisen tunne, kun tajusin nyt tuon duuri-skaalan kunnolla. Eli nyt käsitän miten niitä nuotteja kannattaa lähteä lukemaan.
mallu
 
Viestit: 1301
Liittynyt: 02 Helmi 2007, 23:36

ViestiKirjoittaja Tenukeppi » 24 Maalis 2010, 20:37

Onkos täällä omaa topikkia tollasiin duurien ja mollien maailmaa? Jos ei oo ni arvostaisin kovasti jos joku tekis nyt ainakii ton mollin...
Tenukeppi
 
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Joulu 2009, 01:03
Paikkakunta: Kouvola

ViestiKirjoittaja Tomppa » 07 Huhti 2010, 20:28

Tenukeppi kirjoitti:Onkos täällä omaa topikkia tollasiin duurien ja mollien maailmaa? Jos ei oo ni arvostaisin kovasti jos joku tekis nyt ainakii ton mollin...


Ja niinku mitä haluisit tiätää mokomista?
Up to eleven!!!
Tomppa
 
Viestit: 1650
Liittynyt: 12 Joulu 2006, 21:02
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Tenukeppi » 07 Huhti 2010, 20:31

Tomppa kirjoitti:
Tenukeppi kirjoitti:Onkos täällä omaa topikkia tollasiin duurien ja mollien maailmaa? Jos ei oo ni arvostaisin kovasti jos joku tekis nyt ainakii ton mollin...


Ja niinku mitä haluisit tiätää mokomista?


Jotain hyödyllistä esim. "säveltämisen" kannalta, ja siitä lähetään että oon joskus yläasteen musiikin tunnilla kerran sanan kuullu ja siihen se tietämys loppuukii...
Tenukeppi
 
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Joulu 2009, 01:03
Paikkakunta: Kouvola

ViestiKirjoittaja Tomppa » 07 Huhti 2010, 21:19

Tenukeppi kirjoitti:
Tomppa kirjoitti:
Tenukeppi kirjoitti:Onkos täällä omaa topikkia tollasiin duurien ja mollien maailmaa? Jos ei oo ni arvostaisin kovasti jos joku tekis nyt ainakii ton mollin...


Ja niinku mitä haluisit tiätää mokomista?


Jotain hyödyllistä esim. "säveltämisen" kannalta, ja siitä lähetään että oon joskus yläasteen musiikin tunnilla kerran sanan kuullu ja siihen se tietämys loppuukii...


No jos aihe kiinnostaa, ni suosittelisin lähinnä selailemaan muusikoiden.nettiä, mutta jos mä ny täsä aikani kuluksi koitan jotain vääntää pähkinänkuoreen.

Okei elikkä on olemassa asteikoita. Asteikot o eräänlaisia säveljonoja, joiden sävelten väliset etäisyydet määrittelevät että miltä asteikko kuulostaa. Yleisimpiä asteikoita ainakin pop- ja rockmusiikissa ovat eri molli- ja duuriasteikot, joista molliasteikot kuulostavat alakuloisilta ja duuriasteikot iloisilta. Tämän takia molliasteikoita käytetäänkin aika paljon metallimusiikissa.

Dodih, ja mitenköhän niitä sitten mahdetaan hyödyntää? Oletan notta tahot tietää miten näitä voi käyttää sooloilussa, joten mä koitan jotain ideaa antaa siihen, vaikken mikää mielikuvituksellinen sooloilija ookkaan.

Yks aika perustylsä/-varma ratkasu on kattoa että mitä säveliä soolon aikana menee taustalla ja koittaa niistä päätellä että missä sävellajissa biisi menee. Otetaas joku jännä esimerkki:

Paranoidissa menee muistaakseni soolossa taustalla sävelet E D ja G. Huomataan notta toi kierto aina alkaa E:stä ja päättyy E:hen, joten se on luultavastikkin juuri (eli kun asteikoilla on nimiä esim. A-molliasteikko, niin se A on siinä juuri.) Okei, no katotaan vielä että D ja G kuuluvat selkeästikkin E-molliasteikkoon joten käytetääs sitä. Sit diludellaan siinä aikamme E-molliasteikkoa (tai jos oikee old schoolisti vetää ni E-mollipentatonista asteikkoa, joka siis on käytännössä E-molliasteikko, josta on karsittu muutama sävel poijes).

Oolrait no eiks ollukki iisiä? Kuten ylempänä totesinki ni tä saattaa olla aika perustylsä ratkasu, riippuu tietty soittajan tyylitajusta (eli mitä kaikkea soittaa siitä asteikosta. Ei sitä asteikkoa oo pakko eestaas sahata eikä kokoajan oo pakko tiluttaa). Tämmönen perusteoria toimii ihan kätevänä hätävarana jos joskus vaikka joutuu soittelee jotain uutta biisiä vaikka musantunneilla tms. mut suosittelen kuitenki lämpimästi treenaamaan itseilmaisua lähinnä siihen suuntaan että vetelee fiilispohjalla ilman turhia ajatuksia kuten "kuuluuko tää sävel nyt tähän asteikkoon". Usein tulee paljon jännempää kuunneltavaa jos osataan hyppiä asteikkojen ulkopuolella maukkaissa kohdissa, niitä kun harvemmin osaa odottaa ja näin ne lisäävät mielenkiintoa.

Ja muista kanssa, että tuo miun esimerkki on vaan yks yksinkertanen tapa käyttää asteikkoja. Voihan tuohon kohtaan muitakin asteikkoja käytellä tai vaikka vaihtaa lennosta, oma luovuus on vaan rajana.

Ja loppusanat:

Joo elikkä, taisin taas raiskata vähän teoriaa siinä. Sanon uudelleen että muusikoiden.nettiä kannattaa selailla jos joku musiikin teoria kiinnostaa enempi, siellä ne ihan oikeesti vieläpä osaavat nä jutut, eivätkä selitä tälleen puolivillasen epämääräsesti (selitin mahdollisesti jopa päin persettä, ite en oo mitää musaopintoja käyny). Mutta joo, kyllä siitä teoriasta varmasti hyötyä on jos jaksaa syventyä tarpeeks paljon.
Up to eleven!!!
Tomppa
 
Viestit: 1650
Liittynyt: 12 Joulu 2006, 21:02
Paikkakunta: Turku

Edellinen

Paluu Soittaminen ja tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa